Bård Hoksrud (FrP): Kan jeg be statsråden redegjøre for hva som har gjort at regjeringen endret sin politiske kurs med hensyn til bom på sideveier, og hvordan han mener at beslutningen følger opp Granavoldenplattformen og bompengeforliket?
Begrunnelse
I brev fra samferdselsdepartementet av 6. april 2020 til Statens Vegvesen og Nye Veier AS, med kopi til samtlige fylkeskommuner, vises det til tidligere brev om innstramming av adgangen til å benytte bom på sideveier sendt 18. juni 2019. Departementet hadde etter et drøyt halvår bestemt seg for å gjennomføre endring av politikken for bom på sideveier. Det er nedslående om det er korrekt at regjeringen så drastisk endret sin politikk på dette området etter så kort tid.
Konsekvensen av den politiske kursendringen var at regjeringen ikke lenger ville ta hensyn til lokalbefolkningen, og at bilistenes utgifter ville øke. Nå måtte også de som ikke benytter den nye veien betale for den. Etter våren 2020 har Fremskrittspartiet i forhandlinger med regjeringspartiene jobbet for fjerning av bommer på sideveier, blant annet med permanent fjerning av bom på sidevei i prosjektet E6 Øyer-Tretten i statsbudsjettet for 2021. Det fremstår fort som en nytteløs seier i forhandlinger om regjeringens generelle politikk for bom på sidevei var at de igjen fritt skulle etableres i nye og eksiterende veiprosjekter.
I Granavoldenplattformen står det «At bom på sidevei som hovedregel skal unngås, med mindre det er nødvendig for å realisere prosjektet». Regjeringens kursendring i 2020 og nåværende politikk for bom på sideveier kan vanskelig være i samsvar med denne formuleringen. Regjeringens politikk for bom på sideveier ble politisk besluttet i forbindelse med nevnte brev av 18. juni 2019, og det er jo derfor interessant å få vite begrunnelsen for hvorfor regjeringen har endret dette med brevet som er sendt til SVV og Nye Veier i 2020.