Tor André Johnsen (FrP): Har justeringene av fartsgrensene på E6 i Gudbrandsdalen og E16 til Kongsvinger vært positive og fungert etter hensikten, nemlig at flere bilister nå kjører lovlig uten at det har blitt økning i alvorlige ulykker og dødsulykker og vil ministeren i så fall sørge for at endringene blir permanente?
Begrunnelse
Logiske og «riktige» fartsgrenser er viktig for trafikksikkerheten. «Rett fart på rett vei» bidrar til økt respekt og forståelse for fartsgrensene, noe som er viktig for å få folk til å respektere og overholde fartsgrensene. Vi har flere eksempler på at kunstig lave fartsgrenser ikke overholdes. For å unngå at den generelle respekten og forståelse for fartsgrensene reduseres, har det alltid vært viktig for FrP å justere fartsgrensene for å tilpasse dem en hastighet bilistene opplever som riktige og fornuftige, uten at det går ut over trafikksikkerheten. Et godt eksempel er f.eks. økningen fra 100 km/t til 110 km/t på E6 og E18. Disse motorveien er det tryggest og sikreste veiene vi har i Norge. Da fartsgrensen var 100 km/t på E6 og E18 var snitthastigheten over 100 km/t. Dvs. at de fleste bilistene kjørte for fort og ulovlig. Men disse trygge og sikre motorveien er bygd for å tåle høyere hastigheter enn 100 km/t uten at det går ut over trafikksikkerheten. Derfor økte vi gradvis hastigheten til 110 km/t. Erfaringene var positive. Snitthastigheten økte bare noen få km/t og snitthastigheten er nå under 110 km/t. Dvs. at før vi økte til 110km/t kjørte bilistene i snitt ulovlig, nå kjører de lovlig. På 4 felt E16 fra Kløfta til Kongsvinger var tillatt hastighet bare 90 km/t, noe som er en unaturlig lav hastighet på en trygg og sikker 4-felt motorvei. Den reelle snitthastigheten var over 90 km/t. Alt lå til rette for å kunne kopiere suksessen med fartsøkningen på E6 og E18. Derfor justerte daværende samferdselsminister Jon Georg Dale hastigheten til 100 km/t. Foreløpige tall på snitthastighet viser at det har vært en suksess, dvs. at snitthastigheten bare økte noen km/t og at bilistene nå i snitt kjører lovlig og under 100 km/t. Dale gjennomførte en tilsvarende justering av fartsgrensen i tunellene hvor det er snittmåling på E6 i Gudbrandsdalen. Der var det 90 km/t både før og etter tunellene, men så var hastigheten satt ned til 80 km/t i tunellene, selv om det er snittmåling der. Noen som tilsier at hastigheten uansett ikke blir høy. Etter det jeg kjenner til så har justeringen til 90 km/t i tunellene i Gudbrandsdalen også fungert bra, uten at det har blitt flere ulykker. Følgelig virker det som om erfaringene med økningen av fartsgrensene har vært positive.