Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3010 (2020-2021)
Innlevert: 28.09.2021
Sendt: 28.09.2021
Besvart: 06.10.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Hvorfor er ikke biogass tatt med som alternativ i høringsforslaget fra regjeringen om utslippskrav til person- og varebiler i det offentlige fra 2022 og bybusser fra 2025?

Begrunnelse

I august sendte regjeringen et forslag på høring om nullutslippskrav til person- og varebiler i det offentlige fra 2022, og bybusser fra 2025.
Det kommer ikke frem av forslaget at biogass er et alternativ til nullutslippskjøretøy, noe som ikke synes å være i tråd med vedtak (Dok 8: 231 S). Her ba Stortinget regjeringen om å endre bruken av begrepet nullutslipp i alle statlige målsettinger og planer til nullutslipp og biogass, i den hensikt å likebehandle biogass med elektrisitet og hydrogen. Det ble vedtatt at denne begrepsbruken skal gjelde allerede vedtatte og fremtidige planer.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Regjeringen varslet innføring av nullutslippskrav til personbiler, lette varebiler og bybusser i Klimaplan for 2021-2030 (Meld. St. 13, 2021-2022). Kravet til personbiler og lette varebiler er varslet å gjelde fra 2022, mens tilsvarende krav til bybusser skal gjelde fra 2025. Klimaplanen definerer nullutslippsbegrepet som følger: Med nullutslipp menes bruk av en teknologi eller -løsning som ikke har direkte utslipp av klimagasser og eksos ved bruk. Direkte bruk av strøm eller brenselcelle som utnytter en karbonfri energibærer som hydrogen vil være definert som nullutslipp innenfor dette begrepet.
Samferdselsdepartementet har foreslått en ny forskrift om energi- og miljøkrav ved offentlig anskaffelse av kjøretøy til veitransport som oppfølging av disse punktene i klimaplanen. Denne forskriften har til hensikt å fremme nullutslippskjøretøy. Likevel åpner regjeringen for bruk av biogass i bybusser. CO2-utslippene ved bruken av biogass teller som null i det norske utslippsregnskapet. Biogassproduksjon er en viktig teknologi for behandling av organisk avfall, og støtter opp under regjeringens mål om sirkulærøkonomi. Departementet vurderer at det vil være svært uheldig om de som har investert i biogassanlegg ikke skal kunne bruke dette som drivstoff i de kjøretøyene der dette blir brukt i dag. Bussmarkedet er i dag det største markedssegmentet for bruk av biogass. Bruk av biogass er derfor foreslått som et unntak fra kravet om nullutslipp for bybusser.
Dagens forskrift gjennomfører direktiv 2009/33/EF om fremme av renere og mer energieffektive veigående motorvogner. Det overordnede formålet med direktivet er å stimulere etterspørselssiden for renere kjøretøy. Forslaget til ny forskrift med nullutslippskrav går lenger enn det Norge er forpliktet til etter direktivet. Basisdirektivet 2009/33/EF er endret gjennom Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2019/1161 av 20. juni 2019 om endring av direktiv 2009/33/EF om fremme av renere og mer energieffektive kjøretøy til veitransport. Direktivet er til vurdering i EØS/EFTA-landene og er derfor ikke tatt inn i EØS-avtalen enda.
EU-kommisjonen har lagt frem en rekke de nye forslag til bestemmelser i forbindelse med regelverkspakken Fit for 55. I forslaget som vedrører bruk av alternative drivstoff (COM, 2021, 559 final og opphevelse av direktiv [EU, 2014/94]) er ikke biogass inkludert som en form for nullutslippsløsning.
Mens forskriften stiller utslippskrav til ulike typer kjøretøy, så er biogass et drivstoff som brukes i gassdrevne kjøretøy. Biogasskjøretøy er ikke en egen identifiserbar kjøretøykategori, men et kjøretøy i den tekniske kategorien gasskjøretøy som på et gitt tidspunkt bruker biogass. Disse kjøretøyene kan like gjerne bruke naturgass. Det forekommer at naturgass brukes som reserveforsyning dersom det ikke er tilgjengelig biogass fra leverandør. Naturgass er et fossilt drivstoff. Et krav om biogass vil i utgangspunktet være vanskelig å stille i en forskrift som gjelder kjøretøy, og i praksis umulig å følge opp.
I budsjettproposisjonen for 2022 for Klima- og miljødepartementet vil regjeringen komme tilbake til oppfølgingen av vedtak 1007 (2020-2021) om å endre bruken av begrepet nullutslipp i alle statlige målsettinger og planer til nullutslipp og biogass.