Terje Aasland (A): Ser statsråden at det nå er behov for raskest mulig å bygge ferdig dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord og at dette skjer uten opphold og at det deretter blir full utbygging av Ytre Inter City fram til Skien og når forventer statsråden at ERTMS blir bygd sør for Tønsberg?
Begrunnelse
Banenor kunne torsdag 2. september melde at Vestfoldbanen sør for Tønsberg ikke ville være fult operativ for om et år, grunnet brann i signalsystemet på Sandefjord stasjon i juli.
Statsråd, jeg konstaterer at det i 2021 skulle bare en kråke til for å stoppe all togtrafikk sør for Tønsberg. En Kråke og 210 000 mennesker uten tog.
I Nasjonal transportplan 2022 – 2033 fremkommer det at strekningen Stokke – Sandefjord først skal bygges i andre 6 års periode. Det betyr først etter 2028. Regjeringen har likeledes oppgitt ambisjonen om en full modernisert Inter City jernbane sør for Tønsberg. Vi skal ifølge denne regjeringen fortatt kjøre på eldgamle spor.
Vi i Vestfold og Telemark er glad i tog, bruker tog og er svært opptatt av at togene går i dag. Det var altså signalsystemet fra 50 tallet som brant i Sandefjord og som gjorde oss togløse. I Nasjonal transportplan står det at innføringen av signalsystem ERTMS (European Rail Traffic Management System) har som mål å øke regulariteten på Østlandet til 99,3 %. Jeg er enig og ser frem til den dagen det er en realitet, men jeg må dessverre konstaterer at regulariteten for tog mot Oslo på min stasjon Skien, er nå 0!