Karin Andersen (SV): Det er stort behov for flere lærere, men søkertallene er fallende. I 2017 gikk grunnskolelærerutdanningene fra å være 4-årige bachelorutdanninger til 5-årige masterutdanninger. Det gir utdanningsinstitusjonene store utgifter de ikke er kompensert for. Reformen er ikke finansiert. I verste fall vil dette gå utover både kvalitet, studentopptak og studentgjennomstrømning og dermed forsterke lærermangelen i fremtidens norske skole.
Hva er begrunnelsen for ikke å løfte den nye lærerutdanningen opp til kategori C?
Begrunnelse
Finansieringsmodellen for UH gir systematisk høyere kategoriinnplassering og dermed finansiering av masterutdanninger enn bachelorutdanninger. Dette pga. andre kompetansekrav til de ansatte. Hvorfor er da ikke grunnskolelærerutdanningen løftet etter overgangen fra bachelor- til masterutdanning.
Antall førsteprioritetssøkere til norsk grunnskolelærerutdanning (GLU) har nå falt tre år på rad uten at det virker å bekymre regjeringen i særlig grad. Søkningen til GLU for trinn 1-7 har falt med 14 % og for trinn 5-10 med hele 27 % siden 2018 og søkningen har aldri vært lavere siden de nye grunnskolelærerutdanningene ble innført for 10 år siden. Fortsetter denne utviklingen står vi overfor en stor utfordring med å sikre nok kvalifiserte lærere i fremtidens norske skole.
Endringen fra 4 til 5-årig utdanning gir økte lønnskostnader på grunn av andre kompetansekrav til de faglig ansatte. Det gir høyere utbetalinger til praksisfeltet som ikke kompenseres. Ett femte studieår gir kostnader med 25 % høyere studenttall, økt arealbehov og driftskostnader fra høsten 2021. Det er kommet midler fra KD til mastergradstudiene i lærerutdanningen til forskning, studentrekruttering, ph.d.-stipendiater, digitalisering, samarbeid med lærerutdanningsskoler mv. Dette er nødvendig, men kompenserer ikke for kostnader knyttet til kompetansehevingen eller praksis og kompenserer ikke de grunnleggende utfordringene knyttet til underfinansiering. Uten kategoriheving må vi fremover forvente svekket økonomi ved resultatenheter på institusjonene med lærerutdanning. Det vil kunne gå ut over ressursene som trengs for samarbeidet med praksisfeltet og praksisopplæringen , mindre ressurser til undervisning og oppfølging av lærerstudenter enn av andre masterstudenter, mindre forskning og forskningsbasert undervisning på lærerutdanningen enn på andre masterutdanninger, dårligere arbeidsvilkår for ansatte på lærerutdanningene enn på andre masterutdanninger (lønn, FoU-tid mv.), større rekrutteringsutfordringer av fagpersonell til lærerutdanningene enn til andre utdanningene.
Norsk lærerutdanning må sikres forutsetninger for å sikre grunnskolelærerstudentene den utdanningskvalitet og studentoppfølging som kreves. Det forutsetter god nok finansiering.