Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:2900 (2020-2021)
Innlevert: 27.08.2021
Sendt: 30.08.2021
Besvart: 06.09.2021 av olje- og energiminister Tina Bru

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): Energi21 skal utarbeide den nasjonale strategien for forskning, utvikling, demonstrasjon og kommersialisering av ny klimavennlig energiteknologi. Styret består hovedsakelig av produsenter og miljø med fokus på teknologi, men ingen med finans eller juss kompetanse som er helt vesentlig fremover. Prosessen for oppnevning av styremedlemmer og perioden de er oppnevnt for er også uklar.
Hvordan vil statsråden sikre bedre faglig og geografisk bredde i styret til Energi21?

Tina Bru (H)

Svar

Tina Bru: Styret for Energi21 er et faglig styre bestående av representanter fra næringslivet, forskningsinstitusjoner og myndighetene. Representantene fra næringslivet skal være i majoritet, ettersom strategien skal være næringsrelevant. Hovedoppgaven til styret er å gi råd og anbefalinger til myndighetene og næringslivet om innretning og prioritering av forskning og innovasjon på energiområdet. Styret er oppnevnt av olje- og energiministeren og oppnevningsperioden er åpen.
Energi21 omfavner hele energisektoren og vil derfor dekke svært mange teknologiområder og verdikjeder. Deltakerne i styret må derfor ha fagkompetanse innenfor de mest sentrale tematiske teknologiområdene som strategien skal dekke (vann, vind og solkraft, maritim transport, energisystemer, energieffektivisering, CCS, mm.). Samtidig må ikke styret være for stort, og det skal tas hensyn til både kjønn og geografi. Prosessen med å velge ut et begrenset antall personer med riktige kvalifikasjoner kan derfor være både omfattende, og komplisert.
Energi21 styret vi nå har er faglig kompetent og representativt for det arbeidet som skal gjøres. Medlemmene har solid kunnskap som dekker den tematiske innretningen og satsingsområdene i Energi21. Styret består av 15 personer, åtte fra næringslivet, fire fra universiteter/institutter og tre fra virkemiddelaktørene. Det mener jeg er et stort og representativt styre. Det bør ikke være større. Jeg mener også at den geografiske fordelingen er tilfredsstillende.
I strategiutviklingsarbeidet er det viktig for styret å få innspill fra fagmiljøer som ikke er med i styret, også når det gjelder ikke-teknologiske fag. Styret har i økende grad vektlagt å trekke inn kompetanse på områder som ikke er tekniske, innenfor samfunnsvitenskapelige problemstillinger, marked, juss, økonomi, etc. Dette gjøres gjennom referansegrupper, innsatsgrupper, strategiske arbeidsmøter og bilaterale dialogmøter. I tillegg legges strategien ut på offentlig høring. Jeg mener en slik grundig strategiprosess er helt avgjørende for kvaliteten og relevansen i arbeidet og eierskapet til strategiens anbefalinger.