Skriftlig spørsmål fra Peter Frølich (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2876 (2020-2021)
Innlevert: 25.08.2021
Sendt: 26.08.2021
Besvart: 06.09.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Peter Frølich (H)

Spørsmål

Peter Frølich (H): Hvordan vurderer statsråden muligheten for at kommunene kan regulere små elektriske kjøretøy lokalt, gjennom anbudsordninger som begrenser antall aktører?

Begrunnelse

Det har over den siste tiden vært mye diskusjon omkring regulering av såkalt mikromobilitet. Flere runder i retten i Trondheim og Bergen har skapt usikkerhet om lovgivningen hjemler anbudsprosesser i lokal regi. Oslo har blant annet vist til Bergen og Trondheim, som begrunnelse for manglende reguleringer og pekt på behov for oppdatert lovgivning. Nå har byrådet I Oslo vedtatt en tillatelsesordning, som ikke begrenser antall aktører, men kun antall kjøretøy. Mens i Trondheim har kommunen valgt å skissere opp en tillatelsesordning som også begrenser antall aktører. Når politikerne i Oslo får spørsmål om hvorfor de ikke velger å innføre anbud, har svaret vært at det ikke er mulig.

Nå ser flere kommuner på å fastsette lokale forskrifter som skal regulere bruk og utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn. Det er i den forbindelse relevant å vite hvordan regjeringen stiller seg til anbudsordninger.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Utfordringene vi ser med ulykker med elsparkesykler og konflikter med gående, må håndteres med både nasjonale og lokale virkemidler.
Jeg mener det er behov for innstramminger i de nasjonale reglene for bruk, både knyttet til promillekjøring, hjelmbruk, aldersgrense og bruk av fortau, og forslag om dette utredes nå. Ved å endre nasjonale regler for bruk får vi regler som gjelder uavhengig av hvilken kommune man er i, og vil også gjelde uavhengig av om det er en privateid eller utleid elsparkesykkel. Jeg mener det er viktig for trafikksikkerheten at vi har nasjonale enhetlige regler for bruk av slike kjøretøy.
Det er kommunenes oppgave å supplere de nasjonale reglene med hensiktsmessige lokale reguleringer. Stortinget vedtok før sommeren en lov om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn, som gir kommunene et klart rettslig grunnlaget for dette. Bakgrunnen for loven var rettsprosesser som hadde skapt uklarhet med hensyn til kommunenes adgang til å regulere denne utleievirksomheten.
Loven gir kommunene mulighet til å regulere slik virksomhet generelt gjennom forskrift og gjennom tillatelsesordning hvor det kan stilles ulike vilkår. Det fremgår av loven at en tillatelsesordning blant annet kan ha bestemmelser om hvor mange kjøretøy som maksimalt kan plasseres på offentlig grunn for utleie, og om hvor mange utleiere som maksimalt skal få tillatelse. Kommunene må selv vurdere i hvilken grad og på hvilken måte de kan benytte anbud i denne sammenheng.
Loven vil evalueres basert på erfaringer med kommunale forskrifter etter loven.