Peter Frølich (H): Hvordan vurderer statsråden muligheten for at kommunene kan regulere små elektriske kjøretøy lokalt, gjennom anbudsordninger som begrenser antall aktører?
Begrunnelse
Det har over den siste tiden vært mye diskusjon omkring regulering av såkalt mikromobilitet. Flere runder i retten i Trondheim og Bergen har skapt usikkerhet om lovgivningen hjemler anbudsprosesser i lokal regi. Oslo har blant annet vist til Bergen og Trondheim, som begrunnelse for manglende reguleringer og pekt på behov for oppdatert lovgivning. Nå har byrådet I Oslo vedtatt en tillatelsesordning, som ikke begrenser antall aktører, men kun antall kjøretøy. Mens i Trondheim har kommunen valgt å skissere opp en tillatelsesordning som også begrenser antall aktører. Når politikerne i Oslo får spørsmål om hvorfor de ikke velger å innføre anbud, har svaret vært at det ikke er mulig.
Nå ser flere kommuner på å fastsette lokale forskrifter som skal regulere bruk og utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn. Det er i den forbindelse relevant å vite hvordan regjeringen stiller seg til anbudsordninger.