Skriftlig spørsmål fra Nicholas Wilkinson (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2869 (2020-2021)
Innlevert: 25.08.2021
Sendt: 25.08.2021
Besvart: 01.09.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Nicholas Wilkinson (SV)

Spørsmål

Nicholas Wilkinson (SV): Akershus vokser fort, og flere av bussene eller togene blir fulle. Jernbanene og veiene har ikke så mye plass til enda mer kollektiv transport. Vi har Oslofjorden som har plass. De som bor på Nesodden bruker båter mye, og flere i Bærum, Frogn og andre deler av fjorden bruker båter som kollektiv transport.
Har regjeringen noen planer for å bruke Oslofjorden som transportåre for å gi mer plass til kollektivtransport?

Begrunnelse

Om det er mulig, vil jeg gjerne vite hvilke tiltak regjeringen har for å få mer nullutslippsbåter for kollektiv transport.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Det er fylkeskommunene og Oslo kommune som har ansvar for den lokale kollektivtransporten. Hvorvidt man vil bruke Oslofjorden i større grad som del av kollektivtransporten, er derfor først og fremst et spørsmål for Oslo og Viken.
I dagens situasjon kan det sies at utgiftene ved å bruke båt som kollektivtransportmiddel er dyrt sammenlignet med transport på land. I 2019 var fylkeskommunenes / Oslo kommunes netto driftsutgifter til buss 20 kr per reise og 9 kr til T-bane/trikk/bybane, mens de for båt var 156 kr per reise. Samtidig skal transportsektoren stå for en stor andel av reduksjonen i klimagassutslippene i tiden som kommer. Overgangen til lav- og nullutslippsteknologi og økte CO2-priser, kan påvirke hvilke transportformer man vil satse mer og mindre på fremover.
Regjeringen har satset mye på innfasing av lav- og nullutslippsløsninger i hurtigbåttrafikken. Under hurtigbåtordningen i Miljødirektoratet er det blitt gitt tilsagn om støtte på 121 mill. kr til prosjekter knyttet til utvikling av lav- og nullutslippsløsninger for hurtigbåter siden oppstarten i 2019. Enova er et sentralt virkemiddel for støtte til innfasing av lav- og nullutslippsteknologi. Enova har gitt støtte til flere prosjekter for å fremme lav- og nullutslipps hurtigbåter. I statsbudsjettet for 2021 ble 100 mill. kr av økningen i rammetilskuddet til fylkeskommunene begrunnet med innfasing av null- og lavutslippsferjer og hurtigbåter. I Klimaplan for 2021–2030 varsler regjeringen innføring av lav- og nullutsleppskriterier i nye hurtigbåtanbud der det ligger til rette for det i løpet av 2025. Elektriske hurtigbåter kommer, og den første hydrogendrevne hurtigbåten er under utvikling. Flere fylkeskommuner er i gang med å utvikle grunnlaget for anbud med krav om nullutslipp til hurtigbåter.