Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2859 (2020-2021) Innlevert: 23.08.2021 Sendt: 23.08.2021 Besvart: 01.09.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Siv Mossleth (Sp): Opprinnelig var utbyggingen av E10 forbi flyplassen på Evenes en del av Hålogalandsvei-prosjektet, men parsellen ble tatt ut av prosjektet. Under behandlingen av Nasjonal transportplan ble E10 Flyplasskrysset tatt inn i form av en flertallsmerknad. Regjeringa hadde ikke tatt med dette krysset, men den har fått et klart signal fra Stortingsflertallet om å finne løsninger for at flyplasskrysset kan realiseres. Det er viktig for sikkerhet og utvikling av området.Hva er planlagt status og framdrift for E10 Flyplasskrysset på Evenes?
Knut Arild Hareide: Jeg viser til at planlegging av E10/ rv. 85/ rv. 83 «Hålogalandsvegen» ble gjennomført som statlig reguleringsplan. Planen ble vedtatt i juli 2017.Sent i planprosessen for Hålogalandsvegen fattet Stortinget beslutning om Forsvarets etableringer på Evenes flystasjon. Etableringen ville kunne få konsekvenser også for veisystem og kryssløsninger i området. Denne parsellen ble derfor tatt ut av reguleringsplanen for Hålogalandsvegen i påvente av planavklaringer knyttet til Forsvarets etableringer på Evenes.Statlig reguleringsplan for Evenes flystasjon ble igangsatt juni 2017 og fikk vedtak i november 2020. Gjennom denne planen er det gitt føringer for Statens vegvesens videre planlegging av atkomstløsninger og kryss. Med bakgrunn i dette har Statens vegvesen videreført planarbeidet for E10 inklusive kryssområder i nært samarbeid med Forsvaret, Avinor og Evenes kommune. Reguleringsplan for veisystemet med kryss til flyplassen er lagt ut på høring med høringsfrist 1. september. Planvedtak i Evenes kommune forventes i oktober/ november 2021.Når planvedtak foreligger, vil Statens vegvesen kostnadsberegne prosjektet. Midlertidige løsninger for å ivareta trafikksikkerheten vil også bli vurdert og kostnadsberegnet. Jeg har merket meg at et flertall i transport- og kommunikasjonskomiteen har stilt seg bak merknader til Nasjonal Transportplan 2022-2033, jf. Meld. St. 20 (2020-2021) og Innst. 653 S (2020-2021), om å finne løsninger slik at flyplasskrysset kan realiseres. Disse merknadene vil sammen med Stortingets ulike vedtak i forbindelse med behandlingen av Meld. St. 20 (2020-2021) danne grunnlag for regjeringens oppfølging og inngå i den ordinære styringsdialogen med de underliggende virksomheter. Jeg vil be om forståelse for at det vil måtte ta noe mer tid før jeg kan svare konkret på hvordan transport- og kommunikasjonskomiteens ulike flertallsmerknader kan følges opp og vil håndteres i de årlige budsjettproposisjoner.