Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2776 (2020-2021) Innlevert: 09.08.2021 Sendt: 10.08.2021 Besvart: 18.08.2021 av forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim
Marit Knutsdatter Strand (Sp): Mener statsråden at kun ett universitet skal kunne ha praksisplasser og turnusplasser for helseutdanninger som medisin og sjukepleie innenfor ett helseforetak sitt område, eller kan NTNU Gjøvik også ha for eksempel medisinstudenter i turnus hos Sykehuset Innlandet?
Henrik Asheim: Jeg er opptatt av at universiteter og høyskoler har et godt samarbeid med blant annet helseforetakene om gjennomføring av praksis. Dette er viktig for å utnytte praksiskapasiteten best mulig og for å skape best mulig forutsigbarhet for begge parter når det gjelder antall studenter og gjennomføringen av praksis. Derfor har vi gjennom forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagligutdanninger fastsatt at utdanningsinstitusjonene skal inngå samarbeidsavtaler med praksistilbyderen, som blant annet skal regulere ansvar, roller og kapasitet på praksisplasser. Det er naturlig at universitetene og høyskolene primært har samarbeid med helseforetakene i sin region. I utgangspunktet prøver institusjonene å finne praksisplasser så nær universitetene eller høyskolene som mulig. Dette skyldes at de mange studenter ønsker å reise minst mulig for å gjennomføre praksis. For noen utdanninger vil det imidlertid være naturlig å ha samarbeid med flere regioner. Dette kan for eksempel være aktuelt for såkalte nasjonale utdanninger som kun tilbys et sted. Det kan også være aktuelt for utdanningsinstitusjonene å ha studenter utenfor eget helseforetaks område, for å kunne benytte ledig praksiskapasitet andre steder eller for å tilrettelegge for studenter som har behov for dette. Dette bør da skje i god dialog med utdanningsinstitusjonene og helseforetakene i det området. Samarbeidet mellom utdanningsinstitusjoner og helsetjenesten om utdanning av helsepersonell er viktig og regjeringen har gjennom Meld. St. 16 (2020–2021) Utdanning for omstilling – økt arbeidslivsrelevans i høyere utdanning varslet at Helse- og omsorgsdepartementet i samarbeid med Kunnskapsdepartementet vil revidere instruksen til helseforetakene om samarbeid med universiteter og høyskoler om utdanning og forskning. Jeg har tro på at universitetene og høyskolene klarer å samarbeide med hverandre og med de ulike helseforetakene om planlegging og gjennomføring av praksis, slik at studentene lærer det de skal, og at vi får en best mulig utnyttelse av kapasiteten på praksisplasser i hele landet.