Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2711 (2020-2021)
Innlevert: 01.08.2021
Sendt: 02.08.2021
Besvart: 09.08.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Hva er svarene på brevet jeg sendte samferdselsministeren i midten av juli med spørsmål rundt at Samferdselsdep. har tildelt det danske Flyselskapet DAT kontrakten for drift av flyruten Oslo-Florø og dermed innført litauiske lønns- og arbeidsvilkår i norsk luftfart?

Begrunnelse

Den 12.7. sendte jeg følgende brev til samferdselsministeren:
Den 23. juni ble det kjent at Samferdselsdepartementet har tildelt det danske flyselskapet DAT kontrakt for drift av flyruten Oslo-Florø fra 14. juli til 30. september.
Senere ble det kjent at DAT vant kontrakten sammen med et litauisk datterselskap, og at det er dette datterselskapet som drifter flyene og skal fly på strekningen. Med dette åpner regjeringen for å importere litauiske arbeidsvilkår til norsk luftfart.
I NRK sin sak 2. juli erkjenner direktør i DAT, Jesper Rungholm, at den inngåtte kontrakten kan betraktes som såkalt «wet-lease», han uttaler:

«Du kan kalle det wet lease, eller du kan la vere, men det er ein kontrakt der begge selskapa har skrive under.»

Senterpartiet mener det er viktig med en luftfartsnæring med baser i Norge og norske lønns- og arbeidsvilkår, som eksempelvis oppsigelsesvern og sykelønn. Videre mener vi det stilles særlig krav til staten som innkjøper, i dette tilfelle kjøp av flytjenester.
Senterpartiet er ikke imot konkurranse, men vi mener at staten har et særlig ansvar for å verne om den norske modellen og for at konkurransen skjer på rettferdige vilkår. Flere viktige betingelser ansees som omgått i dette tilfellet, og jeg ber om at samferdselsministeren avklarer noen spørsmål i forbindelse med inngått kontrakt.

1. Har statsråden gjort det han kan for å utnytte handlingsrommet som ligger i EØS-avtalen, med sikte på å sikre at flyselskapene som leverer tjenester for staten har norske lønns- og arbeidsvilkår, arbeidstakere som snakker skandinavisk, norske baser og gjennomgående flyreiser/flybilletter?

2. Senterpartiet har grunn til å tro at det litauiske selskapet ikke driver i tråd med norske lønns- og arbeidsvilkår. Har samferdselsministeren sett arbeidskontraktene til arbeiderne som jobber for det litauiske selskapet, og kan han kommentere arbeidsvilkårene ut fra innsyn i reelle arbeidskontrakter?

3. Hvordan kan norske myndigheter kontrollere at forholdene ved driften av flyruten ikke undergraver et sosialt, seriøst og rettferdig arbeidsliv?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Brevet stortingsrepresentanten sikter til i spørsmålet ble mottatt i Samferdselsdepartementet 26. juli 2021 og inneholdt følgende tre spørsmål:

1. Har statsråden gjort det han kan for å utnytte handlingsrommet som ligger i EØS-avtalen, med sikte på å sikre at flyselskapene som leverer tjenester for staten har norske lønns- og arbeidsvilkår, arbeidstakere som snakker skandinavisk, norske baser og gjennomgående flyreiser/flybilletter?
2. Senterpartiet har grunn til å tro at det litauiske selskapet ikke driver i tråd med norske lønns- og arbeidsvilkår. Har samferdselsministeren sett arbeidskontraktene til arbeiderne som jobber for det litauiske selskapet, og kan han kommentere arbeidsvilkårene ut fra innsyn i reelle arbeidskontrakter?
3. Hvordan kan norske myndigheter kontrollere at forholdene ved driften av flyruten ikke undergraver et sosialt, seriøst og rettferdig arbeidsliv?

Mine svar på spørsmålene er som følger:

Spørsmål 1
Regjeringen er opptatt av sunn konkurranse i luftfarten og deler bekymringene knyttet til lønns- og arbeidsvilkår i andre deler av EU/EØS-området. Siden det ikke eksisterer en allmenngjort tariffavtale eller annen minstelønn i luftfartssektoren, har det heller ikke vært grunnlag for et definert "norsk" minstenivå i FOT-kontraktene.
Samferdselsdepartementet har igangsatt en ekstern utredning av lønns- og arbeidsvilkår og andre rettsforhold knyttet til kostnader til bruk av flygende personell mv. Utredningen vil gi en helhetlig og grundig tilnærming til problemstillingene på området og synliggjøre handlingsrommet i EØS-avtalen. Utredningen skal leveres til Samferdselsdepartementet i september 2021 og vil være en del av grunnlaget for den planlagte stortingsmeldingen om en nasjonal luftfartsstrategi som etter planen kan legges frem for Stortinget i 2022.

Spørsmål 2
Som jeg viser til under svaret på spørsmål 1, eksisterer det ikke en allmenngjort tariffavtale eller annen minstelønn i luftfartssektoren, og det har derfor ikke vært grunnlag for et definert "norsk" minstenivå i FOT-kontraktene. Det følger derimot av konkurransegrunnlaget blant annet at "så lenge kontrakten er gjeldande, pliktar leverandøren til kvar tid å utføre drifta i samsvar med alle relevante rettsreglar, deriblant den norske luftfartsloven med tilhøyrande forskrifter, andre reglar på området og eventuelle pålegg frå offentlege myndigheiter. Vi framhevar særleg luftfartslova, arbeidsmiljølova med tilhøyrande forskrifter (sjå forskrift om utsendte arbeidstakarar), forskrift om universell utforming av lufthamner mv. og internasjonale konvensjonar (særleg relevante ILO-konvensjonar) (..)". I kontrakten er det også presisert at "operatøren skal sørge for at grunnleggande fagforeiningsrettigheiter og retten til kollektive forhandlingar, slik det følger av bl.a. ILO-konvensjon nr. 87 og 98, er ivaretatt i egen verksemd og for eventuelle underleverandørar". Disse kravene har departementets kontraktsparter, DAT A/S og UAB DAT LT, forpliktet seg til å oppfylle i kontraktsperioden.

Spørsmål 3
Det følger av kontrakten at Samferdselsdepartementet kan be om nærmere informasjon om forhold knyttet til drift av flyruten. Departementet har også sanksjonsmuligheter dersom det skulle skje kontraktsbrudd fra operatørens side. I tillegg kan tilsynsmyndighetene føre tilsyn i nærmere angitte tilfeller. En nærmere kontroll og kontraktsoppfølging vil i så fall bero på konkret og faktisk kunnskap som Samferdselsdepartementet og/eller tilsynsmyndighetene får om en operatør eller et kontraktsforhold, og som vil nødvendiggjøre dette.