Siv Mossleth (Sp): Hva er svarene på brevet jeg sendte samferdselsministeren i midten av juli med spørsmål rundt at Samferdselsdep. har tildelt det danske Flyselskapet DAT kontrakten for drift av flyruten Oslo-Florø og dermed innført litauiske lønns- og arbeidsvilkår i norsk luftfart?
Begrunnelse
Den 12.7. sendte jeg følgende brev til samferdselsministeren:
Den 23. juni ble det kjent at Samferdselsdepartementet har tildelt det danske flyselskapet DAT kontrakt for drift av flyruten Oslo-Florø fra 14. juli til 30. september.
Senere ble det kjent at DAT vant kontrakten sammen med et litauisk datterselskap, og at det er dette datterselskapet som drifter flyene og skal fly på strekningen. Med dette åpner regjeringen for å importere litauiske arbeidsvilkår til norsk luftfart.
I NRK sin sak 2. juli erkjenner direktør i DAT, Jesper Rungholm, at den inngåtte kontrakten kan betraktes som såkalt «wet-lease», han uttaler:
«Du kan kalle det wet lease, eller du kan la vere, men det er ein kontrakt der begge selskapa har skrive under.»
Senterpartiet mener det er viktig med en luftfartsnæring med baser i Norge og norske lønns- og arbeidsvilkår, som eksempelvis oppsigelsesvern og sykelønn. Videre mener vi det stilles særlig krav til staten som innkjøper, i dette tilfelle kjøp av flytjenester.
Senterpartiet er ikke imot konkurranse, men vi mener at staten har et særlig ansvar for å verne om den norske modellen og for at konkurransen skjer på rettferdige vilkår. Flere viktige betingelser ansees som omgått i dette tilfellet, og jeg ber om at samferdselsministeren avklarer noen spørsmål i forbindelse med inngått kontrakt.
1. Har statsråden gjort det han kan for å utnytte handlingsrommet som ligger i EØS-avtalen, med sikte på å sikre at flyselskapene som leverer tjenester for staten har norske lønns- og arbeidsvilkår, arbeidstakere som snakker skandinavisk, norske baser og gjennomgående flyreiser/flybilletter?
2. Senterpartiet har grunn til å tro at det litauiske selskapet ikke driver i tråd med norske lønns- og arbeidsvilkår. Har samferdselsministeren sett arbeidskontraktene til arbeiderne som jobber for det litauiske selskapet, og kan han kommentere arbeidsvilkårene ut fra innsyn i reelle arbeidskontrakter?
3. Hvordan kan norske myndigheter kontrollere at forholdene ved driften av flyruten ikke undergraver et sosialt, seriøst og rettferdig arbeidsliv?