Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2694 (2020-2021) Innlevert: 30.06.2021 Sendt: 01.07.2021 Besvart: 06.07.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Jan Bøhler (Sp): Oslo Skadelegevakt melder om illevarslende skadetall ved bruk av elsparkesykler, og 7 av 10 vil ha dem bort fra fortauene der mange ulykker skjer. Politiet i Oslo etterlyser at dette løses ved en omklassifisering av elsparkesykler til kjøretøy for motorferdsel. Det vil også gi hjemmel for promillegrense, mm. Regjeringen innførte sykkelklassifiseringen av elsparkesykler i 2018 ved forskriftsendring, og har hjemmel for nye endringer.Vil statsråden raskt gjøre den omklassifiseringen av elsparkesykler som Oslopolitiet etterlyser?
Knut Arild Hareide: Jeg er bekymret over ulykkesutviklingen, særlig den økningen vi har sett i ulykker på elsparkesykler i år fra et allerede høyt nivå i fjor. Vi har også hatt to dødsulykker i Norge. Veldig mange har blitt hardt skadet. Skadene er større og mer alvorlige enn vi forutså.Selv om vi har gjort en del innstramminger i reglene for små elektriske kjøretøy denne våren er det derfor behov for fortsatt arbeid for å redusere ulykkestallene. Jeg har tro på at kommunale forskrifter etter den nye loven om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn som nå er trådt i kraft vil ha effekt. Vi jobber også videre med å vurdere behov for ytterligere tiltak. Jeg har fått tilslutning i regjeringen til at vi skal jobbe med å få på plass en promillegrense, og det arbeidet er i gang. Spørsmål om omklassifisering til motorvogn vurderes som en del av dette. Samtidig er det grunn til å understreke at det ikke er lov å kjøre elsparkesykkel eller andre små elektriske kjøretøy i fylla, og det er straffbart å kjøre når man ikke er skikket til det.Når det gjelder bruk av elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy på fortau, kan det særlig i de store byene være en utfordring, men på mange mindre steder vil dette være lite problematisk. Jeg har derfor ikke ansett det som hensiktsmessig å innføre et generelt forbud mot å bruke slike kjøretøy på fortau. Det å påby dem å bruke kjørebanen kan også gi sikkerhetsutfordringer og skape konflikt mellom bil og sparkesykkel. Det er imidlertid viktig å understreke at det er de gående som eier fortauene, og kjøring med sykkel, elsparkesykkel og andre små elektriske kjøretøy på fortau skal skje på de gåendes premisser.