Nina Sandberg (A): Koronapandemien har ført til at universitet og høgskoler har prøvd ut nye, digitale undervisningsmetoder.
Hva har man lært om den digitale undervisningens effekt på læringsutbytte, læringsmiljø og kvaliteten i utdanningen, og hvordan vil statsråden sørge for at denne kunnskapen omsettes i tiltak som styrker utdanningene framover?
Begrunnelse
Koronakrisen tvang høyere utdanning ut av klasserommene og over på internett. Fra dag én var sektoren, lærestedene, ansatte og studenter i gang med et gedigent digitalt kompetanseløft. Alle involverte måtte brått forholde seg til en helt ny, digital arbeidsdag. Etter en bratt og uplanlagt læringskurve, blir det etter Arbeiderpartiets syn avgjørende at nasjonale myndigheter, sammen med sektoren, tar systematisk lærdom av erfaringene, og nyttiggjør seg dem i praksis. Den digitale utviklingen går raskt, og for å utvikle kvalitativt bedre høyere utdanning krever det bevissthet, forståelse, og langsiktig perspektiv.