Ingalill Olsen (A): Hvordan vil statsråden forklare at han nå legger til rette for at litauiske arbeidsvilkår skal gjelde på norske innenriksflyginger, som i tillegg er subsidiert av staten?
Begrunnelse
Kontraktene mellom Samferdselsdepartementet og Danish Air Transport (DAT) er en avtale som tillater at DAT leier inn sitt litauiske datterselskap for å fly rutene som er tildelt selskapet. Det påstås i kontrakten at besetning på både dansk og litauisk overenskomst kan benyttes, men samtlige av flyene som skal betjene rutene er registrert i det litauiske selskapet. Dette skjer like etter at Wizz Air har trukket seg ut av Norge. Dette er et selskap der polske arbeidsvilkår diktert av et selskap uten fagforeninger ble benyttet på norske innenriksflyginger. Kontraktene mellom Samferdselsdepartementet og Danish Air Transport (DAT) er en avtale om at DAT leier inn sitt litauiske datter er uttalt sterk politisk vilje, både i Stortinget og i fylkeskommunene, for å sikre anstendige lønns- og arbeidsvilkår på anbudsrutene. Nå legger statsråden at til rette for sosial dumping i luftfarten, stikk i strid med disse signalene.