Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2622 (2020-2021)
Innlevert: 28.06.2021
Sendt: 28.06.2021
Besvart: 02.07.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Synes helse- og omsorgsministeren at det er rimelig og verdig at eldre pasientar må oppleve å ligge på golvet i taxi under transport til sjukehus, kan statsråden informere om kontraktsbrot hos Christiania Taxi sidan dei tok over pasientkøyring på Voss, og vil statsråden kreve ein ekstern gjennomgang av pasientreiseordninga i regi av Helse Bergen og sørge for at kontrakten med Christiania taxi ikkje blir avslutta og ikkje blir forlenga?

Begrunnelse

Viser til oppslag i avisa Hordaland laurdag 26. juni om ei 92 år gamal kvinne som måtte liggja på golvet under transport frå fysioterapeuten til sjukehuset
Drosjen kom 20 minutt for sein - noko som ikkje er uvanleg - og var ikkje tilpassa den reisande sitt behov. Etter at Christiania Taxi overtok pasientkøyring på Voss, har det vore stor misnøye med tilbodet og mange klager. Trass i mange lovnader om forbetringar er dette ikkje skjedd.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Helse- og omsorgsdepartementet har tatt kontakt med Helse Vest RHF, og de har igjen bedt Helse Bergen HF om informasjon i denne saken.
Helse Bergen beklager belastningen den omtalte turen har vært for pasient og pårørende. Denne turen skulle ikke vært gjennomført når forholdene ikke lå til rette for god og trygg transport. Helse Bergen har gått grundig gjennom hendelsen med Christiania Taxi. Pasienten ble hentet med feil type bil, som ikke var tilpasset pasientens behov. Christiania Taxi har satt i verk tiltak for å hindre at noe lignende skal skje igjen. De beklager påkjenningen dette har vært for pasient og pårørende.
Avtalen Helse Bergen har med Christiania Taxi varer til februar 2022 med mulighet til å forlenge med inntil to år. Helse Bergen arbeider kontinuerlig med å gjøre tjenestene for pasientene så gode som mulig. De har faste driftsmøter med Christiania Taxi hver uke.
Helse Bergen går gjennom hver avvikshendelse med mål om at det ikke skal gjenta seg, og de følger leveransene nøye.
Siden avtalestart den 01.02.20, har Helse Bergen benyttet muligheten i kontrakten til midlertidig å stenge ute to sjåfører fra pasientkjøring grunnet utilstrekkelig sikring av pasient i bil og uansvarlig kjøring. Det har også vært bekymringsmeldinger om den tekniske tilstanden til to kjøretøy. Disse er da blitt sjekket og godkjent.
Det er mange involverte i en pasientreise og feil kan oppstå flere steder. Det kan være feil/forhold hos både transportør, pasient, rekvirent og ved avdeling for pasientreiser i Helse Bergen. Andre ganger kan det være tekniske problemer som oppstår. Dette påvirker også leveransene, men Helse Bergen arbeider hele tiden for å redusere tallet på avvik, i tett dialog med leverandørene. Samlet sett har Christiania Taxi i år levert innenfor forventingene til Helse Bergen på leveringstid, selv om det oppstår enkelte avvik.
Det var en negativ utvikling innen uønskede hendelser på Voss etter sommeren i fjor. Det ble da satt i verk en forbedringsprosess med enda tettere oppfølging av leverandør. Etter nyttår har situasjonen bedret seg. Det blir meldt færre hendelser. Innholdet i klagene varierer. De fleste klagene gjelder lang ventetid og sjåførenes kompetanse. Når det gjelder ventetid er responstiden utvidet i ny avtale og doblet i perioder. Dette er et svar på drosjenæringens ønske om lengre responstid. Dette betyr også at ventetiden ofte vil være lengre nå enn tidligere, uten at det er brudd på avtalen Helse Bergen har med drosjeselskapene. Helse Bergen vil understreke at de strenge kravene til oppdrag og sjåfører er uendret fra den tidligere avtalen.
Året 2020 var ellers et ekstraordinært år grunnet koronapandemien, noe som også påvirket pasienttransportene i Helse Bergen slik det gjorde ellers i landet. Under pandemien følger Helse Bergen føringer fra Folkehelseinstituttet og lokale smittevernhensyn, noe som setter store begrensinger for samkjøring. Tidligere kunne man kjøre flere pasienter sammen, nå er det svært høy grad av kjøring alene. Ventetidene blir under pandemien tidvis lengre fordi oppdragene krever flere biler samtidig. Man må regne med noe venting før og etter behandling. Helse Bergen prioriterer turer inn til behandling, slik at pasientene når timene sine.
Det er i tillegg store variasjoner i oppdragsmengden på Voss. Store variasjoner i oppdragsmengde kombinert med pandemi, gjør situasjonen ekstra krevende og ustabil. Christiania Taxi har sett inn flere biler for å løse dette.