Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2618 (2020-2021)
Innlevert: 27.06.2021
Sendt: 28.06.2021
Besvart: 02.07.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Viser til TV2 nyhetene 24.06.2021 om utfordringene med mangelfull lovregulering av politiets forebyggende virksomhet hvor inngripende tiltak ikke har grunnlag i lov. Her slår forsker på emnet, visepolitimester J. R. Nilsen, og leder for forsvarsgruppen i Advokatforeningen, M. Dietrichson, fast at det er behov for å lovregulere virksomheten slik at virksomheten ikke strider mot Grunnloven og EMKs vern av privatlivets fred.
Er statsråden enig i at det det er behov for å etablere prosesslovgivning som regulerer virksomheten?

Begrunnelse

TV2 Nyhetene 24.06.2021 viste en reportasje om utfordringene med mangelfull lovregulering av politiets forebyggende virksomhet hvor det rettes inngripende tiltak mot individer eller grupper av individer uten at tiltaket eller virksomheten har grunnlag i lov. Som eksempel nevnes politiets oppsøkende virksomhet som skjer utenfor straffesak.
TV2 Nyhetene har tidligere i sommer vist flere reportasjer om «Morten» som i 2016 ble arrestert i en storstilt terroraksjon etter opplysninger gitt av mor til felles barn, som ledd i en pågående konflikt om barnefordeling. Til tross for at «Morten» ble helt renvasket fra alle anklager, ble han i ettertid likevel oppsøkt av politiet og PST uten at han fikk vite hvorfor. Den typen oppsøkende virksomhet fra politiet gir ham nemlig verken rett til innsyn eller til advokat, enda så krenkende det oppleves og han ikke har gjort noe ulovlig eller har status som mistenkt. Dette i kontrast til situasjonen når politiet etterforsker kriminelle forhold. Da er det regulert i loven hvordan politiet skal gå frem og hva politiet har lov til å gjøre. Og den siktede har også rett på å vite hvorfor vedkommende blir etterforsket.
I den samme TV2reportasjen uttaler Marius Dietrichson, advokat og leder av forsvarsgruppen i Advokatforeningen at:

«Denne saken viser at det er behov for å lovregulere politiets virksomhet utenfor de tilfeller hvor de etterforsker kriminelle forhold.»

Han forklarer at når det ikke er kriminelle mistenkelige forhold som etterforskes utenfor straffesakssporet, så er det ingen lovregulering. Og slår fast at dette handler om borgerrettigheter all den tid borgeren gjør lovlige ting.
I reportasjen beskrives videre at advokatforeningen mener at det «Morten» opplever er noe som fort kan krenke privatlivets fred og dermed kan være i strid med grunnloven og den europeiske menneskerettskonvensjonen.
Visepolitimester John Reidar Nilsen er også med i reportasjen. Han har forsket på dette temaet, og mener også at politiets kriminalitetsforebyggende arbeid bør lovreguleres. På den måten sikrer man at den lovgivende forsamling, Stortinget, setter de rettslige rammene for virksomheten. På grunn manglende lovregulering av virksomheten mener han at politiets kriminalitetsforebyggende arbeid i dag er utenfor demokratisk kontroll.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Innledningsvis vil jeg si at det ikke er slik at politiets forebyggende virksomhet ikke er regulert. Politiets forebyggende virksomhet er definert som en hovedoppgave i politiloven, og er nærmere regulert i politiinstruksen. Etter politiloven skal politiet gjennom forebyggende, håndhevende og hjelpende virksomhet være et ledd i samfunnets samlede innsats for borgernes rettssikkerhet, trygghet og alminnelige velferd. For PSTs del er den forebyggende virksomheten regulert både i politiloven og i instruks for Politiets sikkerhetstjeneste.
Politiets forebyggende virksomhet omfatter et bredt spekter av tiltak, og disse er ikke regulert i detalj. Politilovens rammer for gjennomføring av polititjenesten setter likevel begrensninger for tjenestehandlinger knyttet til forebygging. De midler som anvendes, må være nødvendige og stå i forhold til situasjonens alvor, tjenestehandlingens formål og omstendighetene for øvrig. Videre skal politiet opptre saklig, upartisk og med omtanke for personers integritet.