Åsunn Lyngedal (A): Mener statsråden det er en utfordring at reiselivet i så liten grad får ta del i forskningsmidlene som bevilges gjennom Norges Forskningsråd, og hvilke tiltak regjeringen har tenkt å igangsette for å løfte norsk reiselivsnæring gjennom forskning?
Begrunnelse
Norges Forskningsråd finansierte 11,4 mrd. kroner i forskning og innovasjon i 2020, og en gjennomgang av tildelte forskningsmidler viser at høyst 25 millioner kroner av dette tilfaller forsking på reiselivet. Dvs. 0,25 prosent av Forskningsrådets midler. Dette står ikke i forhold til verken andelen av sysselsatte, konsum, eksportverdi eller BNP. Norsk reiselivsnæring sysselsatte 171 200 årsverk i 2019, noe som utgjør 7,1 % av sysselsettingen i Fastlands-Norge (SSB). Tar vi med indirekte ansatte så anslås dette til nærmere 350 000 årsverk, dvs. 14,5 % av sysselsettingen. Turistkonsumet var i 2019 på 194 mrd. kroner, hvorav utlendingers turistkonsum i Norge utgjorde 59,4 mrd. kroner (SSB). Reiselivet sto alene for et bruttoprodukt på 130 mrd. kroner i 2019, noe som utgjør 4,2 % av BNP for Fastlands-Norge (SSB). Visit Norway leverte i mai en reiselivsstrategi på oppdrag fra regjeringen hvor de blant annet foreslår en 21-prosess. REIS21 vil gi et viktig nasjonalt løft for en langsiktig utvikling og omstilling av reiselivet, og en arena for å styrke kunnskapsutvikling og innovasjon i alle bransjene i reiselivet. REIS21 skal fremme forslag til en bred og samlet strategi for bærekraft på tvers av ulike næringer og kompetansemiljøer. Arbeiderpartiet foreslo i Stortinget å starte denne prosessen, men regjeringen stemte det ned. For å reise seg etter pandemien er det ifølge reiselivsnæringen behov for å utvikle scenarier 2022-2024 og definere hva som er utfordringer og behov for tiltak innen hvert av disse. Hvordan ta ned klimaavtrykket samtidig som vi styrker verdiskapingen. Hvordan øke verdiskaping ved digitalisering. Hvordan øke avkastning av felles markedsføring. Dette sammen med en reiselivsmonitor er nødvendige verktøy for at reiselivet skal tilpasse seg den nye normalen og være konkurransedyktig i årene som kommer med tøff internasjonal konkurranse, gjenoppbygging og vekst.
Reiselivet er i mindre grad selv i stand til å igangsette forskningsprosjekter på egenhånd, men har gjennom etablerte nettverk som blant annet bransjeforeningen Norsk Reiseliv, i samarbeid med Universitetet i Sørøst-Norge muligheten til å komme i gang med forskningsprosjekter for å løfte næringen inn i fremtiden. En søknad til Forskningsrådet på vegne av 20 bedrifter ble avslått i vinter.