Lise Christoffersen (A): Stortinget vedtok ved behandling av Prop. 184 L (2020-2021) nye lovregler om fastsettelse av virkningstidspunkt for uføretrygd, i kraft fra 18. juni 2021. Nye regler tilsvarer praksis fra 2016, etablert ved intern instruks i Nav i strid med dagjeldende lovbestemmelser.
Hvor mange mottakere har tapt hvor mye på Navs ulovlige praksis fra 2016 til 18. juni 2021, og hva vil statsråden gjøre for at de det gjelder, skal få etterbetalt det de etter gjeldende bestemmelser i denne perioden hadde krav på?
Begrunnelse
Sivilombudsmannen har i 2011 og 2018 utvetydig fastslått at Navs praksis fram til nye lovregler fra 18. juni 2021, var i strid med folketrygdlovens bestemmelser om virkningstidspunkt for uføretrygd. Intern instruks i Nav er sendt i e-post, uten journalføring, og uten inkorporering i saksbehandlingsrundskrivet til bestemmelsen. Det ble kritisert av Sivilombudsmannen i sak 2018/52.
Trygderetten har i flere kjennelser fastslått lovbrudd, uten at Nav har endret praksis. Nav har kun gjenopptatt de konkrete sakene, endret virkningstidspunkt og etterbetalt i den enkelte sak, men uten å endre praksis.
Dette ser ut til å følge et mønster i Nav, som vi kjenner mer enn godt igjen fra den såkalte Nav-skandalen. Er Nav uenige med trygderetten, kan saken bringes inn for domstolene for endelig fastslåelse av gjeldende rett. Når Nav ikke gjør det, er det ikke nok å endre den enkelte sak. Da må de også endre praksis i tilsvarende saker. De bør også på eget initiativ vurdere om det er flere mottakere som må få sin sak opp på nytt, i det minste som de har plikt til, varsle statsråden om avvik mellom trygderettens og Navs oppfatning.
Jeg viser også til mine mange skriftlige spørsmål om at Nav allerede i 2016 i rundskriv påla saksbehandlere å stramme inn praksis når det gjaldt arbeidsavklaringspenger, før Stortinget hadde vedtatt nye lovbestemmelser. Det ble først benektet. Til slutt måtte innrømmelsen komme, basert på den dokumentasjon vi satt på fra intern varsler i Nav. Den saken endte med at Nav selv i Arbeid og velferd nr. 3 fra 2019 skrev at “det har skjedd en tilpasning i saksbehandlingen allerede før nytt regelverk trådte i kraft“.
I Nav-skandalen har regjeringen sagt at alle steiner skal snus, og at de som er rammet, skal få oppreisning og etterbetalt. Det bør være et gjennomgående prinsipp i Nav, for alle som har fått negative vedtak i strid med loven, ikke bare mottakere som har oppholdt seg i utlandet.
Det er et demokratisk problem at vedtak i strid med loven forsøkes bagatellisert i dokumenter fra regjering til storting. Arbeiderpartiet valgte å stemme mot lovendringen, ikke på bakgrunn av opplysninger i Prop. 184 L (2020-2021), som kun henviste til etablert praksis, men på bakgrunn av en artikkel i VG, som viste at konsekvensene var langt større enn opplyst.