Ruth Grung (A): Kompetansen til Klinikk for Krisepsykologi er utviklet gjennom kombinasjon av klinisk arbeid med krise- og traumerammede som rammes av hverdagslidelser eller større katastrofehendelser og praksisnær forskning. Denne unike kompetansen er i ferd med å forvitre fordi spesialistene nærmer seg pensjonsalder og de får ikke nye driftshjemler som sikrer rekruttering av yngre kliniske spesialister.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at kompetansen ikke forvitrer og at driftshjemler kan målrettes ut fra regionale/nasjonale prioriteringer?
Begrunnelse
Senter for krisepsykologi har utviklet en unik nasjonal og internasjonal kompetanse på krise- og traumebehandling, og sorgarbeid. Stortinget vedtok derfor å bevilge 10 millioner til UiB for å videreføre kompetanse. Midlene har gått til etablering av forskningssenter, mens den kliniske aktiviteten er skilt ut og videreført i Klinikk for Krisepsykologi.
Senter for krisepsykologi, nå Klinikk for Krisepsykologi har i mange år lært opp spesialister i Norge og internasjonalt. Det er gjennom den omfattende kliniske virksomhet i forhold til enkelthendelser at de har tilegnet seg ny kunnskap og erfaring som er helt avgjørende når de skal bistå internasjonalt og nasjonalt ved større hendelser. Samtidig gir spesialistene viktig helsehjelp til traume- og sorgrammede mennesker regionalt og tilreisende fra andre deler av landet.
Spesialistene ved Klinikk for Krisepsykologi er i dag mellom 50 og 65 år og har i flere år jobbet sammen med Helse-Bergen for å sikre rekruttering slik at kompetansen ikke forvitres, men utvikles videre. Sorglidelse er blitt en diagnose og det er få spesialister i landet med så dedikert kompetanse for å behandle de mest traumatiserte som Klinikk for Krisepsykologi innehar. Danmark har etablert et eget nasjonalt sorgsenter. Svaret fra Helse-Vest er at de må følge regelverket, der avtalehjemler tildeles ut fra ansiennitet.
Mangel på driftshjemler medfører at kun de med god råd får tilgang på den behandlingen som Klinikk for Krisepsykologi kan tilby. Det gir et uakseptabelt klasseskille for de med stort behov for helsehjelp.
Regelverket for tildeling av driftshjemler kan ikke være i samsvar med prinsippene i prioriteringsforskriften.