Skriftlig spørsmål fra Heidi Greni (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2486 (2020-2021)
Innlevert: 16.06.2021
Sendt: 17.06.2021
Besvart: 23.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Heidi Greni (Sp)

Spørsmål

Heidi Greni (Sp): Hva vil statsråden gjøre for å løse kapasitetsutfordringene for oppkjøring til førerkort?

Begrunnelse

De siste årene har kapasitetsutfordringer knyttet til oppkjøring vært et kjent problem. Denne problemstillingen har blitt betydelig forverret det siste året, som følger av pandemien og perioder med stengte trafikkstasjoner. I dag ser vi at flere kjøreskoleelever må vente i over 10 uker for å få oppkjøring etter endt kjøreopplæring. Førerkort er viktig for at innbyggere, spesielt i distriktene, skal ha mulighet til å reise til dagligdagse gjøremål. Samtidig trenger mange ungdommer å vise til et førerkort for at de skal sikre seg en lærlingplass.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Det har den siste tiden vært fokus på tilgangen på praktiske førerprøver ved Statens vegvesen sine trafikkstasjoner.
7. juni i år besvarte jeg et tilsvarende spørsmål fra stortingsrepresentant Kirsti Leirtrø (spørsmål nr. 2304) om ventetider, og da særlig for oppkjøring på motorsykkel. Jeg ga da en redegjørelse for status og de tiltak Statens vegvesen har iverksatt for å avhjelpe situasjonen.
Som vist til også i svaret av 7. juni er det store variasjoner i ventetidene på praktisk førerprøve. Mange steder fungerer dette greit, mens det andre steder er ventetider som er betydelig lenger enn ønskelig. Særlig er det områdene rundt de store byene hvor det er utfordringer med å møte etterspørselen på en god måte.
Etterspørselen har som en følge av pandemien økt betydelig innenfor flere førerkortklasser. Samtidig medfører smittesituasjonen og de forebyggende smittevernstiltakene at noen av Statens vegvesens førerprøvesensorer av ulike årsaker har vært i karantene, eller av helsemessige årsaker ikke kan arbeide som normalt. På grunn av reiserestriksjoner har det også vært vanskelig å flytte sensorer fra områder med lavere etterspørsel til områder hvor etterspørselen har vært større. Dette har medført et etterslep.
Statens vegvesen har etter nedstengningen satt andre oppgaver på vent, og prioritert de praktiske førerprøvene for å håndtere situasjonen. Det er gjennomført førerprøver på kvelder og helg, og det er benyttet utstrakt overtid for å ivareta behovet. Tilgjengelige sensorressurser har vært fordelt så godt som mulig mellom de ulike førerkortklassene ut fra etterspørsel. Det er samtidig iverksatt et arbeid for å øke kapasiteten ved blant annet å innhente tidligere sensorer til tjeneste.
I 2021 har det i gjennomsnitt blitt gjennomført ca. 3 000 praktiske førerprøver pr. uke. I årets 5 første måneder har det vært kjørt flere prøver enn noen gang tidligere i tilsvarende periode. Sammenlignet med «normalåret» 2019, har Statens vegvesen gjennomført ca. 20 % flere prøver.
Det er vurdert aktuelle muligheter innenfor regelverket for å avhjelpe blant annet økt etterspørsel, og Statens vegvesen har iverksatt tiltak for å øke kapasiteten. Nyansatte må imidlertid gjennomføre nødvendig kompetansegivende utdanning før de kan settes i ordinært arbeid som sensorer. Derfor vil det dessverre ta noe tid før tilbudet igjen kan bli så bra som ønskelig og møte den økte etterspørselen. I lys av krisen vi har stått i over lang tid nå, ber jeg om forståelse for dette.
Dette er en krevende situasjon, men som vist til i mitt svar av 7. juni har jeg tillit til at Statens vegvesen vil følge dette opp på en så god måte som mulig.