Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2474 (2020-2021)
Innlevert: 15.06.2021
Sendt: 16.06.2021
Besvart: 24.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Hvordan vil samferdselsministeren følge opp Stortingets vedtak om å oppheve krav om helseattest for eldre bilførere – i lys av den korte fristen for ikrafttredelse og i lys av at saken ikke er utredet?

Begrunnelse

Trafikkulykker er en viktig årsak til skader og for tidlig død. Det er derfor svært viktig at vi har effektive tiltak for å øke trafikksikkerheten og redusere antallet trafikkulykker. Høy alder betyr ikke i seg selv at man er en trafikkfarlig sjåfør. Imidlertid er høy alder en viktig risikofaktor for mange sykdommer og tilstander som svekker evnen til bilkjøring, og som dermed kan medføre trafikkfare. Kravet om helseattest ved fornyelse av førerkort for bilførere over 80 år er således begrunnet i hensynet til å redusere skade og død i trafikken.

Stortingets flertall av Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti fattet følgende vedtak i februar: «Stortinget ber regjeringen fjerne kravet om obligatorisk, aldersbestemt helseattest for eldre som grunnlag for førerkort». Flertallet fattet deretter følgende vedtak i mai: «Stortinget ber regjeringen om å gjennomføre Stortingets vedtak om å oppheve kravet om helseattest for eldre bilførere med virkning fra senest 1. august 2021».

Flertallet skrev følgende: «Dette flertallet vil samtidig understreke at fjerning av ordningen med helseattest for de over 80 år ikke betyr at de som ikke er skikket til å kjøre bil, nå kan gjøre det. Dette flertallet vil understreke at det må være rutiner og ordninger som gjør at de som ikke er skikket til å kjøre bil, fratas førerkortet, og at dette må gjøres uavhengig av førerens alder» (innst. 195 S (2020-2021) jfr. dokument 8:79 S (2020-2021)).

Det fremgår ikke av stortingsflertallets vedtak hvilke «rutiner og ordninger» det er snakk om, og hvordan man heretter skal fange opp trafikkfarlige sjåfører som i dag fanges opp gjennom helseattestkravet. For å sikre at en ny ordning er et like effektivt trafikksikkerhetsvirkemiddel som dagens helseattestkrav – samt for å unngå utilsiktede konsekvenser av en ny ordning – er det etter spørsmålsstillerens vurdering viktig at det gjennomføres en grundig utredning med høring. Gitt den korte fristen som er satt av Stortingets flertall, er spørsmålsstilleren bekymret for at det ikke blir tid til dette.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg har understreket, både ved behandling av dok. 8:79 S (2020-2021), jf. innst 195 S (2020-2021) i februar 2021, og ved behandling av dok. 8:202 S (2020-2021), jf. innst 447 S (2020-2021) nå i mai 2021, at jeg er bekymret for effekten for trafikksikkerheten ved å fjerne kravet til helseattest for eldre bilførere. Det er sannsynlig at tiltaket vil medføre at vi får flere førere som kjører uten å oppfylle helsekravene, og at det vil gi flere drepte og hardt skadde på veiene våre.
Jeg har samtidig vært tydelig på at jeg følger opp Stortingets vedtak fra februar 2021 om å fjerne kravet til helseattest for eldre bilførere. Jeg har i den sammenheng pekt på viktigheten av å utrede konsekvensene av å gjennomføre Stortingets vedtak. Jeg har også pekt på behovet for å vurdere alternative tiltak for å kunne frata førerkortet til de som ikke er skikket til å kjøre bil. Jeg ser at også aktører som Trygg Trafikk, Legeforeningen og Optikerforbundet nylig fremhever sterkt behovet for å vurdere alternative ordninger før reglene endres.
Etter Stortingets vedtak i februar har jeg fremhevet at disse forholdene nå vurderes sammen med helsemyndighetene.
Jeg har også lagt vekt på, slik også representanten Toppe viser til i begrunnelsen for spørsmålet, at stortingsflertallet er opptatt av at det finnes rutiner og ordninger som gjør at de som ikke er skikket til å kjøre bil, fratas førerkortet, jf. flertallsmerknad i innstilling 195 S (2020-2021) ved behandlingen av representantforslag 79 S (2020-2021).
Det er betydelige utfordringer med å gjennomføre endringen innen 1. august, slik Stortinget nå har bedt om i vedtak 27. mai 2021. I en så viktig sak som dette er det avgjørende at saken følges opp innenfor både forvaltningsmessige og trafikksikkerhetsmessige forsvarlige rammer. Som tidligere meddelt Stortinget, gjelder forvaltningen plikt etter forvaltningsloven og utredningsinstruksen til å sørge for at saken er så godt opplyst som mulig før det fattes vedtak, også for oppfølging av vedtak fattet av Stortinget.
Jeg arbeider nå sammen med helsemyndigheten videre med oppfølgingen av Stortingets vedtak fra februar. Men som jeg sa ved behandlingen i Stortinget av dok. 8:202 S (2020-2021) kan jeg ikke garantere at endringer er på plass til 1. august. Jeg vil komme tilbake til saken før 1. august.