Skriftlig spørsmål fra Solveig Schytz (V) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:2460 (2020-2021)
Innlevert: 14.06.2021
Sendt: 15.06.2021
Besvart: 22.06.2021 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Solveig Schytz (V)

Spørsmål

Solveig Schytz (V): Viser til saken i VG 14. juni 2021 vedrørende avslag fra Nav på støtte til strøm, med begrunnelse at det er fint vær og vedkommende ikke trenger elektrisitet eller kjøleskap.
Hva mener statsråden at vi kan gjøre for å forebygge og forhindre at enkeltmennesker opplever tilsvarende saksbehandling og vedtak?

Begrunnelse

I Lov om sosiale tjenester i NAV heter det at dersom en enkeltperson befinner seg i en nødssituasjon, kan stønaden begrenses til utgifter til det helt nødvendige. Dette innebærer at det gis stønad også til regninger som må betales for å hindre avstengning av nødvendige tjenester som strøm eller lignende. Hvorfor situasjonen har oppstått, er uten betydning».
I VG 14. juni kunne vi lese om den uføretrygdede mannen som ikke får dekket strømregningen fra Nav, men ble anbefalt å låne en grill og drikke vann fra springen. I vedtaksbrevet som er publisert offentlig blant annet i sosiale medier fremkommer det at Nav skriver at mannen kan låne en grill og at han ikke anses å ha behov for helt grunnleggende fasiliteter som kjøleskap, anledning til å dusje eller å kunne lage seg et varmt måltid. Dette eksempelet viser at det nå er nødvendig med en gjennomgang av rutiner for saksbehandling saker i Nav.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Jeg er opptatt av at alle som henvender seg til NAV skal møtes med respekt, god veiledning og forståelse for den enkeltes situasjon samtidig som det stilles rimelige krav til den enkelte.
Arbeids- og velferdsetaten legger stor vekt på å skape bedre brukermøter, og det jobbes kontinuerlig med å forbedre kvalitet i saksbehandlingen. Flere tiltak er satt i gang for å forbedre innhold og klarspråk i vedtakene. Dette forbedringsarbeidet har stor oppmerksomhet både hos arbeids- og velferdsdirektøren og meg selv, og følges opp i styringsdialogen mellom departementet og direktoratet.
Saken som representant Schytz viser til, ligger under det kommunale ansvaret for de sosiale tjenestene. Det er statsforvalteren som har tilsynsansvaret for den kommunale delen av NAV, og som fører tilsyn med om kommunene ivaretar sitt ansvar slik at folk får hjelpen de skal ha i henhold til sosialtjenesteloven. Arbeids- og velferdsdirektoratet har hatt kontakt med statsforvalteren og fått beskjed om at de vil gjennomføre et tilsyn i denne saken. Arbeids- og velferdsdirektoratet vil som fagdirektorat på området kunne gi generelle kommentarer knyttet til direktoratets ansvar som fortolker av loven.
Arbeids- og velferdsetaten jobber kontinuerlig med å forbedre kvalitet i ulike deler av saksbehandlingen. Flere tiltak er satt i gang for å forbedre innhold og klarspråk i vedtakene. Dette forbedringsarbeidet følges opp i styringsdialogen mellom departementet og direktoratet.