Solveig Schytz (V): Viser til saken i VG 14. juni 2021 vedrørende avslag fra Nav på støtte til strøm, med begrunnelse at det er fint vær og vedkommende ikke trenger elektrisitet eller kjøleskap.
Hva mener statsråden at vi kan gjøre for å forebygge og forhindre at enkeltmennesker opplever tilsvarende saksbehandling og vedtak?
Begrunnelse
I Lov om sosiale tjenester i NAV heter det at dersom en enkeltperson befinner seg i en nødssituasjon, kan stønaden begrenses til utgifter til det helt nødvendige. Dette innebærer at det gis stønad også til regninger som må betales for å hindre avstengning av nødvendige tjenester som strøm eller lignende. Hvorfor situasjonen har oppstått, er uten betydning».
I VG 14. juni kunne vi lese om den uføretrygdede mannen som ikke får dekket strømregningen fra Nav, men ble anbefalt å låne en grill og drikke vann fra springen. I vedtaksbrevet som er publisert offentlig blant annet i sosiale medier fremkommer det at Nav skriver at mannen kan låne en grill og at han ikke anses å ha behov for helt grunnleggende fasiliteter som kjøleskap, anledning til å dusje eller å kunne lage seg et varmt måltid. Dette eksempelet viser at det nå er nødvendig med en gjennomgang av rutiner for saksbehandling saker i Nav.