Masud Gharahkhani (A): Er det ønskelig å flytte mer gods fra vei til sjø og bane ved å benytte mulighetene som finnes i det intermodale knutepunktet på Holmen i Drammen?
Begrunnelse
Jeg ønsker å vite når Jernbanedirektoratet vil ta en beslutning om bygging av kombiterminal på Holmen.
(Rapport fra Bane NOR til Jernbanedirektoratet ble levert i juni-2020.)
Jernbaneverket bygget i 2016 nye bilspor, ankomstspor og planfritt kryss på Holmen – Drammen havn.
Ved åpningen av anlegget ble det påpekt behovet for å samle all godsaktivitet på bane i Drammen på Holmen, dvs. kombitrafikken og vognlast-togene.
Godstrafikk på bane har etter dette opphørt på Sundland og i Nybyen grunnet planlagt byutvikling samt bygging av hensettingspor.
Bane NOR har detaljprosjektert en kombiterminal på Holmen for å kunne håndtere de stadig økende volum som lastes mellom sjø og bane på Drammen havn og Drammen kommune har avsatt et betydelig areal til jernbaneformål i vedtatt områdereguleringsplan på Holmen for å lykkes med bærekraftige transportløsninger i Drammensregionen.