Skriftlig spørsmål fra Masud Gharahkhani (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2451 (2020-2021)
Innlevert: 14.06.2021
Sendt: 14.06.2021
Besvart: 21.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Masud Gharahkhani (A)

Spørsmål

Masud Gharahkhani (A): Er det ønskelig å flytte mer gods fra vei til sjø og bane ved å benytte mulighetene som finnes i det intermodale knutepunktet på Holmen i Drammen?

Begrunnelse

Jeg ønsker å vite når Jernbanedirektoratet vil ta en beslutning om bygging av kombiterminal på Holmen.
(Rapport fra Bane NOR til Jernbanedirektoratet ble levert i juni-2020.)
Jernbaneverket bygget i 2016 nye bilspor, ankomstspor og planfritt kryss på Holmen – Drammen havn.
Ved åpningen av anlegget ble det påpekt behovet for å samle all godsaktivitet på bane i Drammen på Holmen, dvs. kombitrafikken og vognlast-togene.
Godstrafikk på bane har etter dette opphørt på Sundland og i Nybyen grunnet planlagt byutvikling samt bygging av hensettingspor.
Bane NOR har detaljprosjektert en kombiterminal på Holmen for å kunne håndtere de stadig økende volum som lastes mellom sjø og bane på Drammen havn og Drammen kommune har avsatt et betydelig areal til jernbaneformål i vedtatt områdereguleringsplan på Holmen for å lykkes med bærekraftige transportløsninger i Drammensregionen.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Etterspørselen etter godstransport på bane er forventet å øke i årene fremover, og regjeringen har som ambisjon å overføre 30 prosent av gods over 300 km fra vei til sjø og bane innen 2030. I første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2022-33 skal det derfor gjennomføres samfunnsøkonomisk lønnsomme investeringsprosjekter på de mest trafikkerte strekningene for å øke kapasiteten og konkurranseevnen for gods på bane. Tilrettelegging for lengre godstog og mer effektive og kapasitetssterke terminaler er hovedgrepene i denne satsingen.
Moderniseringen av Holmen godsterminal inngår i disse planene, og er prioritert av Jernbanedirektoratet og Bane NOR, i tråd med innspill fra godsaktørene. Terminalen er planlagt med blant annet ett nytt bilspor på 150 meter, to nye spor for kombitrafikk på 272 meter til erstatning for dagens to noe kortere spor og elektrifisering av ankomst- og avgangsspor. Dette vil øke kapasiteten for håndtering av bil- og kombitransport. Bane NOR har gjennom planleggingen av tiltaket avklart at det ikke er kapasitet i eksisterende sikringsanlegg på Drammen stasjon til å øke antall tog til og fra Holmen, for å kunne utnytte den økte kapasiteten moderniseringen av terminalen vil gi. Derfor kan ikke ferdigstillelsen av Holmen godsterminal skje før innføring av det nye signalanlegget ERTMS er tatt i bruk. Dette kan tidligst skje i løpet av 2025, og vil bli samtidig med ferdigstillelsen av IC-prosjektet Drammen-Kobbervikdalen.
Endelig beslutning om byggestart vil på vanlig måte være en del av den årlige budsjettprosessen.