Skriftlig spørsmål fra Tuva Moflag (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2404 (2020-2021)
Innlevert: 08.06.2021
Sendt: 09.06.2021
Besvart: 17.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Tuva Moflag (A)

Spørsmål

Tuva Moflag (A): Er statsråden enig med sin statssekretær i at en femåring bør unngå å sykle til barnehagen fordi regjeringens forskrift gjør hen til en lovbryter?

Begrunnelse

I en twitter-debatt om regelverket for el-sparkesykler, peker en bruker på at konsekvensen vil bli at hans femåring bryter loven på vei til barnehagen. Han spør videre hva statssekretær Noresjø mener om dette. Hun svarer at «Da anbefaler jeg at han ikke sykler til barnehagen». I en tid der både folkehelse og klima- og miljøspørsmål står høyt på agendaen, skulle man kanskje tro at samferdselsdepartementet ville bejuble barn som tar sykkelen fatt. Er det riktig at en konsekvens av regelverket gjør femåringen til en lovbryter, og synes statsråden det i så fall er rimelig.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: ingen lovfestet aldersgrense for når barn kan sykle i trafikken, men Trygg Trafikk anbefaler at barn bør være 10-12 år før de slippes alene ut i blandingstrafikk på sykkel. Det synes jeg er en fornuftig tilnærming. Barn har begrenset modenhet og trafikkforståelse til å ferdes trygt på sykkel i trafikken i ung alder.
Der små barn ikke sykler selv til barnehagen, finnes gode barneseter, sykkelvogner og andre løsninger som gjør at foreldre trygt kan transportere barn til barnehagen på en måte som er bra for både folkehelse, klima og miljø.
Jeg vil videre understreke at fortauene er for de mykeste trafikantene våre, fotgjengerne. Det er de som eier fortauene. Syklende er kjørende, og skal som hovedregel bruke kjørebanen eller sykkelvei eller gang- og sykkelvei der dette finnes. Det er bare når gangtrafikken er liten og sykling kan skje uten fare eller til hinder for gående at det er tillatt å sykle på fortau, gangvei og gangfelt.
Passering av gående skal skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og ifølge de nye reglene uansett ikke over 6 km/t.
Den ovennevnte hastighetsgrensen på 6 km/t ble fastsatt ved endring i trafikkreglene fra 18. mai 2021. Slik Samferdselsdepartementet ser det er dette en tydeliggjøring i det øvre sjiktet av det domstolene i alminnelighet har lagt seg på ved praktisering av kravet til tilnærmet gangfart. Jeg viser til at det i høringen til Statens vegvesen fra desember 2020 er vist til dommer hvor domstolene har lagt til grunn at gangfart er 3-7 km/t. Formålet var å klargjøre aktsomhetsplikten som har vært gjeldende i flere tiår, og tydeliggjøre overfor syklistene, særlig elsparkesyklistene, at sykling på fortau skal skje på de gåendes premisser. Reguleringen er derfor ment som en presisering, ikke som en innstramming, av gjeldende aktsomhetsplikt.
Regelen gjelder alle sykler, men er særlig foranlediget av de utfordringene vi har med uvettig kjøring med elsparkesykler på fortau. Når elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy fortsatt klassifiseres som sykler er det ikke grunn til å ha trafikkregler som bare gjelder for noen sykler.
Det arbeides videre med spørsmål om behov for ytterligere regulering av elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy, herunder spørsmål om klassifisering. Særlig ved vurdering av eventuell endret klassifisering vil det kunne være aktuelt også å se nærmere på om det kan være hensiktsmessig med egne trafikkregler for disse kjøretøyene.
Jeg vil ellers understreke at sykkel er et fantastisk fremkomstmiddel som både er bra for miljøet og for folkehelsen. I blandet trafikk og der det er trangt, er det viktig at både store og små syklister tar hensyn til hverandre og til gående, særlig på fortau. Det er viktig at foreldre går foran som gode eksempler, og lærer barna gode vaner både når de sykler og når de går.