Skriftlig spørsmål fra Kari Henriksen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2394 (2020-2021)
Innlevert: 07.06.2021
Sendt: 08.06.2021
Besvart: 14.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kari Henriksen (A)

Spørsmål

Kari Henriksen (A): Tidligere Aust-Agder er med i den utvidede statlige ordningen for TT transport. Vest-Agder fikk avslag på sin søknad om 19 millioner for å bli innlemmet i ordningen i 2021. A-Agder har hatt et underforbruk av midlene.
Hvorfor er ikke Vest-Agder innlemmet i ordningen, kan ubrukte midler fra A-Agder inngå i finansieringen av lik TT ordning i Agder, er ordningen fremdeles underfinansiert - hvorfor evt., og hva skal til for at folk i Agder som har behov for slik transport (bl.a. mange blinde og svaksynte) skal få felles TT-ordning?

Begrunnelse

Det er vanskelig for mange brukere i Agder når man innen samme fylke operer med to forskjellige ordninger. I Aust-Agder har det vært et underforbruk av ordningen. I merknadene fra Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2021 peker mindretallet klart på NAV og flertallet også har det som en mulig løsning.
(Flertallet Høyre, venstre, KrF og FrP):

"Flertallet legger til grunn at den utvidede TT-ordningen skal overføres til fylkene og at dette skjer når ordningen er fullfinansiert. Flertallet legger til grunn at ordningen gjelder den gruppe som ordningen fra start av har omfattet - blinde/ svaksynte og rullestolbrukere. Flertallet vil i den forbindelse be regjeringen om at det utarbeides nærmere retningslinjer for disse gruppene og vil be regjeringen vurdere om dette skal nedfelles som en rettighet for berørte personer. Det vil i så fall også være naturlig å vurdere om ordningen bør underlegges Nav som forvalter andre ordninger som omfatter mennesker med særskilte behov."

Mindretallet (AP, SV og SP):

«Stortinget ber regjeringen etablere en TT-ordning i Nav som bygger på de prinsippene som gjelder for den statlige støtten til TT pr år.»

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Tidligere Vest-Agder fylke er ikke omfattet av den utvidede TT-ordningen fordi budsjettet ikke er stort nok til å dekke det. De øvrige som ikke er omfattet, er Oslo, Rogaland og det tidligere Akershus. Utvidelse av den utvidede TT-ordningen vurderes i forbindelse med de årlige budsjettene.
Underforbruk fra foregående år er allerede med på å finansiere ordningen i påfølgende år. I 2021 står det 300,6 mill. kr på budsjettposten, mens Samferdselsdepartementet har tildelt 355 mill. kr. Mellomlegget dekkes av mindreforbruk fra 2020.
Jeg minner ellers om at 2020 var et spesielt år grunnet den pågående pandemien. I tillegg til generelle reiseråd og stengte aktiviteter, er det mange TT-brukere som befinner seg i risikogrupper. Reiseaktiviteten i den utvidede TT-ordningen var derfor unormalt lav.
Dersom vi skulle brukt mer eller hele mindreforbruket fra 2020 til å utvide ordningen i 2021, er det ikke gitt at vi ville hatt nok midler på budsjettet i 2022 til å videreføre ordningen for alle. Konsekvensen ville vært at brukere som var omfattet av utvidet TT-ordning, måtte ut av ordningen igjen. Dette har jeg ikke lagt opp til.
Jeg deler representanten Henriksens omtanke for dem som ikke er med i den utvidede TT-ordningen. Men jeg må i den forbindelse også minne om at det ikke bare er blinde og svaksynte eller rullestolbrukere som har dette behovet. Andre med tilsvarende funksjonsgrad har også behov for tilrettelagt transport, men står i dag utenfor utvidet TT-ordning.
Representanten tar i sin begrunnelse også opp utfordringen ved at det er to ulike ordninger i samme fylke. Men slik er det i alle fylker som har den utvidede TT-ordningen. Disse fylkene rapporterer om frustrerte brukere som stiller spørsmål ved de store forskjellene på dem som er hhv. innenfor og utenfor den statlige ordningen.
Departementet er i gang med å følge opp Stortingets vedtak vedrørende retningslinjer og organisering av ordningen. Men etter Stortingets vedtak skal den utvidede TT-ordningen fullfinansieres før dette implementeres.