Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2390 (2020-2021) Innlevert: 06.06.2021 Sendt: 07.06.2021 Besvart: 14.06.2021 av næringsminister Iselin Nybø
Ruth Grung (A): De senere år har det oppstått en rekke konsulentselskaper som hjelper bedrifter med å søke virkemiddelapparatet. Konsulentene bistår etter «no cure, no pay» prinsippet, men tar til gjengjeld godt betalt når bedriften først får støtte. Programmene burde vært utformet slik at det ikke var behov for konsulenthjelp og virkemiddelapparatet burde selv tatt ansvar for rådgiving. Har statsråden oversikt over hvor stor andel søkere som bruker konsulenter, og hvor mye av Innovasjon Norge sine tilskudd som går til konsulenter?
Iselin Nybø: Innovasjon Norge har ingen oversikt over hvor stor andel søkere som bruker konsulenter eller hvor mye av deres utbetalte tilskudd som går til konsulentbistand for tilskuddsmottakerne. Selskapet har imidlertid ikke inntrykk av at deres kunder i stor grad bruker konsulenter til utforming av søknader om støtte.Normalt legger Innovasjon Norge vekt på å være en god sparringspartner for kundene i forkant av en søknad og under saksbehandlingen. Finansiering kombineres dessuten ofte med rådgivning, da kundeeffektundersøkelser viser at dette gir større effekt enn kun finansiering. I forvaltningen av ekstraordinære korona-ordninger gjennom 2020 og 2021 har det imidlertid ikke vært mulig for selskapet å ha en tett dialog med enkeltkunder om søknadsprosessen, grunnet svært stort søknadsvolum og prioritering av rask saksbehandling for å avhjelpe den akutte likviditetsmangelen blant annet i reiselivs-, event- og serveringsnæringene. Dette, kombinert med at mange bedrifter i disse næringene ikke er vant med å søke om støtte fra virkemiddelapparatet, kan ha medført at noen har kjøpt bistand fra konsulenter til søknadsprosessen. Jeg har imidlertid overfor Innovasjon Norge lagt stor vekt på at søknadsprosessene for koronaordningene skal være enkle og brukervennlige, med maler og god veiledning på nettsidene.I områdegjennomgangen av det næringsrettede virkemiddelapparatet, som ble gjennomført i 2018/2019, var brukervennligheten i virkemiddelapparatet et viktig tema. Der ble det avdekket at 40 pst. av brukerne av ulike støtteordninger hadde fått bistand til å utforme søknaden, hvorav 17 prosent hadde betalt for denne bistanden. Blant de som betalte, lå medianbeløpet på 20 000 kroner. Innovasjon Norge kom relativt godt ut av undersøkelsen både mht. kostnader brukt på konsulentbistand i søkeprosessen og mht. hvor mye tid søkerne bruker på utforming av søknader, sammenlignet med en del andre virkemiddel-aktører. Etter virkemiddelgjennomgangen har vi både iverksatt og foreslått flere grep for å gjøre virkemiddelapparatet mer oversiktlig for brukeren. Dette forbedringsarbeidet vil fortsette.