Skriftlig spørsmål fra Ingalill Olsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2372 (2020-2021)
Innlevert: 04.06.2021
Sendt: 04.06.2021
Besvart: 12.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Ingalill Olsen (A)

Spørsmål

Ingalill Olsen (A): Hvilke endringer er gjort fra opprinnelig reguleringsplan for Kvænangsfjellet etter at Nye Veier har overtatt, optimalisert og nedskalert dette prosjektet, og er det aktuelt å bygge tunell også gjennom den skredutsatte Rakkenesura for å sikre helårlig og trygg veg?

Begrunnelse

Kvænangsfjellet er en av fjellovergangene våre med dårligst vinterregularitet, og er nå plassert i Nye Veiers portefølje.
Det betyr at de opprinnelige planene «optimaliseres» med fjerning av tunneler, endring av trase` og andre kostnadsminimerende tiltak.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg vil vise til at Nye Veier AS gjennom Prop. 110 S (2018–2019) har fått ansvaret for planlegging og utbygging av E6 Kvænangsfjellet i Troms og Finnmark fylke.
Nye Veier har vurdert det prosjektutløsende behovet og målsettingen for prosjektet, med fokus på hva prosjektet skal løse. Videre har det i utviklings- og optimaliseringsarbeidet stått sentralt å løse prosjektmålet ved å bruke samfunnets midler på en effektiv måte innenfor den rammen som Nye Veier har tilgjengelig, og for å sikre god utnyttelse av samfunnets ressurser. Dette gjenspeiles gjennom vedtatte reguleringsplaner i begge berørte kommuner.
Prosjektet har følgende samfunnsmål og målsetting:
Prosjektet skal sikre fremkommelighet og forutsigbarhet, samt øke samfunnssikkerheten gjennom å sikre ett robust, miljøvennlig og trafikksikkert transportsystem over Kvænangsfjellet og langs E6 i prosjektområdet.
Samfunnsmålet skal løses på en optimal og kostnadseffektiv måte som gir høyeste mulig netto nytteverdi.
Hovedutfordringen med fjellovergangen på Kvænangsfjellet er hyppig stenging og kolonnekjøring vinters tid på grunn av vind og snødrev, men også rasfare fra sideterreng som følge av oppbygging av snø og skavler. Det har også vært utfordringer med fremkommelighet for vogntog og tyngre kjøretøy. I perioden 2013-2020 har strekningen vært stengt opp mot 85 ganger og inntil 700 timer pr. år. I samme perioden har det vært mange tilfeller av kolonnekjøring over fjellet.
Nye Veier gjennomførte før prosjektoppstart en verdianalyse med hensikt å sikre et kostnadseffektivt prosjekt ved å redusere kostnader, øke samfunnsnytten og finansiere en utbygging innenfor Nye Veiers tildelte rammer og løse målet med prosjektet.
På grunn av en lav trafikkmengde (ÅDT) på strekningen, har det vært nødvendig å redusere kostnadene for å oppnå en akseptabel samfunnsnytte. Med redusert kostnadsramme kunne Nye Veier prioritere prosjektet og utføre en snarlig utbygging innenfor rammene Nye Veier allerede disponerer.
Det kan nevnes at Nye Veier har utarbeidet og fått vedtatt reguleringsplaner i kommunene Nordreisa og Kvænangen og vil iverksette bygging av to tunneler samt utbedre veien over fjellet. Rassikringstunnelen i Mettevollia går opp fra Oksfjordvannet og kommer ut tilnærmet samme sted som Statens Vegvesen valgte ved sin regulering i 2016. Veien mellom Mettevolltunnelen og Kvænangsfjelltunnelen følger også tilnærmet samme trase som dagens E6 og i vegvesenets regulerte løsning fra 2016, mens veien over fjellet legges i en 3350 meter lang tunnel. Dagens utfordringer med snødriv og vindutfordringer oppe på fjellet elimineres dermed på samme måte som ved tidligere regulerte løsning.
I Nye Veiers begrunnelse for å ikke inkludere tunnel forbi Rakkeneslia er det særlig vektlagt at strekningen ble sikret med solide rasnett i 2016. Problemet med steinsprang ble da betydelig og tilstrekkelig redusert. Nye Veiers beslutning ble tatt basert på en faglig utredning som konkluderte med at sikringstiltakene av lia med rasnett var tilstrekkelig for bringe rasfaregraden ned, slik at denne er innenfor gjeldende nasjonale retningslinjer for en vei med denne standard og trafikkmengde. Siden hovedutfordringene for strekningen ikke har vært rasfare eller stenging forbi Rakkeneslia har ytterligere tiltak som tunnel forbi Rakkeneslia ikke blitt prioritert i denne omgang og må eventuelt komme som et eget prosjekt i fremtiden.
Tunnel forbi Rakkeneslia var ikke detaljregulert av Statens vegvesen når prosjektet Kvænangsfjellet ble overført til Nye Veier. Det var heller ikke tatt med i kostnadsrammen som var lagt til grunn i gjeldende NTP.