Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2349 (2020-2021) Innlevert: 02.06.2021 Sendt: 02.06.2021 Besvart: 09.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Kirsti Leirtrø (A): Det kommer snart nye bimodale tog til Trønder- og Meråkerbanen. Disse trenger et opplegg for ekstern lading for å holde varme og sikre at de har nok strøm ved oppstart. Det er ganske uklart hvem som skal finansiere denne kostnaden, og det ser ut til at direktoratet ikke vil bevilge penger til Bane Nor for etablering av disse viktige varmepostene. Om ikke dette kommer på plass vil det medføre at opptil 4 togsett vil stå og gå på tomgang om natta.Vil statsråden sørge for at nødvendig infrastruktur kommer på plass?
Knut Arild Hareide: De 14 nye togsettene settes gradvis i trafikk på Trønderbanen og Rørosbanen i andre halvår i år og første halvår neste år. For de reisende på de to banestrekningene vil dette medføre langt større plass ombord, økt setekapasitet og høyere komfort. De nye togene er universelt utformet og kan kjøre på strøm, diesel og batteri. Kjøring på batteri brukes til inn- og utkjøring i verkstedområder, og for å optimalisere trekkraften til togene ved å ta vare på bremseenergien. Dette bidrar til at dieselforbruket på toget går ned. Når Trønderbanen er elektrifisert frem til Stjørdal i 2024 kan togene kjøre på strøm. Togene har såkalt AdBlue-system som reduserer utslipp av helseskadelig nitrogenoksid (NOx), noe som er positivt for luftkvaliteten. De er også vesentlig mer støysvake enn de gamle togene. Det bygges nå nye togparkeringsplasser i Steinkjer og på Støren, samt nytt verksted på Støren. Disse blir spesialtilpasset for å ta hånd om de nye togene, herunder behovet for lading. Frem til verkstedet på Støren står ferdig sommeren neste år, er det behov for å benytte Marienborg som midlertidig base. Det er i den forbindelse vurdert å bygge fire varmeposter som et midlertidig tiltak, men kostnadene for dette er høye og usikre. Blant annet er det behov for oppsett av nye høyspentkabler inne på området, samt etablering av nye omformerstasjoner. I praksis betyr dette at hele strømnettet på Marienborg må oppgraderes. Byggefasen ville dessuten ført til sjenerende støy og utslipp av støv og NOx for beboere i nærområdet over en forholdsvis lang periode. I tillegg er det knyttet usikkerhet til om varmepostene kan stå ferdig til tidspunktet togsettene skal settes i drift.Det vil altså bli noe tomgangskjøring på Marienborg fra de de nye togene fases inn i andre halvår i år og frem til sommeren neste år. Samtidig er det viktig å påpeke at de nye togene er støysvake, og at NOx-utslippet reduseres ved at AdBlue sprøytes inn i eksosen. Og som nevnt; bygging av varmeposter på Marienborg til midlertidig bruk ville, foruten høye og usikre kostnader, medført sjenerende støy og utslipp av både NOx og støv i byggeperioden.