Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2343 (2020-2021) Innlevert: 31.05.2021 Sendt: 01.06.2021 Besvart: 07.06.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby
Silje Hjemdal (FrP): Både i perspektivmeldingen og andre steder poengteres viktigheten av bedre prioritering fra politikernes side. Frp har merket seg at bevilgningene til Folkehøyskolene har økt gjennom mange år. Samtidig ser vi at det blant annet tilbys linjer som «Cosplay», «Global misjon», «Dragshow» og «Paragliding i Karibien». Mener statsråden at dette er riktige, utdannelsespolitiske prioriteringer?
Guri Melby: Flertallspartiene på Stortinget har prioritert flere nye folkehøgskoler de siste årene. Den siste skolen som har blitt prioritert for oppstartstilskudd, er Øyrekka folkehøgskole i Trøndelag. Folkehøgskolen kom inn på statsbudsjettet som en følge av forhandlingene mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet om revidert nasjonalbudsjett i 2020. Skolen kan ikke tilby paragliding i Karibien, men vil ifølge dem selv kunne tilby blant annet kiting på Trøndelagskysten og padling med spekkhoggere.Regjeringen mener at folkehøgskoler er en viktig del av mangfoldet i utdanningstilbudet. For mange unge mennesker er et år på folkehøgskole en viktig og annerledes erfaring i tiden mellom videregående opplæring og videre utdanning eller arbeidsliv. Ved siden av læringen er også den sosiale dimensjonen en viktig del av folkehøgskoleåret. Mer enn én av ti ungdommer tar et år på en av landets mer enn 80 folkehøgskoler. Folkehøgskolenes faglige frihet og brede samfunnsoppdrag om folkeopplysning og allmenndannelse er et kjennetegn ved skoleslaget. Dette henger sammen med tradisjonen om å være en skole for hele mennesket, hvor man skal lære både av, om og for livet. Regelverket setter få faglige begrensninger for innholdet i læringsopplegget. Samtidig har folkehøgskolene og elevene som har gått der, stor betydning på mange samfunnsområder og innenfor næringer som kultur, friluftsliv og reiseliv. Jeg har tillit til at folkehøgskolene vurderer hvilke fagfelt og innretninger på kursene som bidrar til å oppfylle skolenes samfunnsoppdrag. For regjeringen er det viktig at elevene som går på folkehøgskole møter et tilbud av høy kvalitet, uansett hvilken linje man går på. Regjeringen har besluttet at det skal settes ned et offentlig utvalg som blant annet skal se på samfunnsoppdraget til folkehøgskolene, rammevilkårene de driver under og hvordan den faglige kvaliteten kan sikres og videreutvikles. Denne utredningen vil gi oss kunnskap som vil være et viktig grunnlag for folkehøgskolepolitikken fremover.