Audun Lysbakken (SV): Vil lov om Etterretningstjenestens kapitler om tilrettelagt innhenting skrinlegges, nå som enda flere dommer i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen med relevans for vår egen lovgivning har endt i statenes disfavør?
Begrunnelse
I 2020 vedtok flertallet på Stortinget en ny lov om Etterretningstjenesten, som blant annet inneholdt nye bestemmelser om tilrettelagt innhenting av grenseoverskridende elektronisk kommunikasjon (kapittel 7 og 8). Dette til tross for advarsler fra flere faginstanser som advarte mot at kapitlene gikk på akkord med grunnleggende personvernhensyn, uten å legge til rette for forsvarlige kontrollmekanismer.
I november 2020, før e-loven trådde i kraft, ble kapitlene 7 og 8 utsatt som følge av en rekke avgjørelser fra Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) avgitt i oktober 2020. Da dette skjedde, varslet regjeringen at man også ville avvente de forestående avgjørelsene i sakene Big Brother Watch mfl. mot Storbritannia og Centrum for rättvisa mot Sverige.
Disse sakene har nå fått sin konklusjon, og både Sverige og Storbritannia ble felt for brudd med EMKs artikler om privatliv og ytringsfrihet.
I sitt svar på spørsmål til meg av 18.11.2020 (Dokument nr. 15:410 (2020-2021), meldte statsråden følgende:
«Vi avventer dessuten to forestående storkammeravgjørelser fra Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) i sakene Big Brother Watch mfl. mot UK og Centrum for rättvisa mot Sverige. Det er foreløpig uklart når disse avgjørelsene vil foreligge. Sakene ventes å gi avklaringer av de menneskerettslige rammene for innhenting av data i bulk av hensyn til nasjonal sikkerhet.
Dersom den rettslige analysen av de overnasjonale domstolenes avgjørelser skulle vise at det er nødvendig å endre etterretningstjenesteloven kapittel 7 og 8 på et eller flere punkter, vil man følge den alminnelige prosessen for lovarbeid hvor Stortinget vil få fremlagt endringsforslagene til behandling på vanlig måte.»