Ruth Grung (A): Internasjonalt har det vært viktig å opprettholde sjøtransport for å sikre transport av viktige varer under pandemien. Norge har vært med å vedta resolusjoner i IMO som skal sikre mannskapsskifte og at sjøfolk kan komme til og fra fartøy uten unødvendige restriksjoner. Men det oppstår stadig nye lokale regler som vanskeliggjør mannskapsskifte, samtidig som rederier blir utfordret av vareeiere på brudd på ILOs sikkerhetsregler, fordi mannskap står for lenge.
Hva gjør ministeren for å sørge for at mannskapsskifte blir gjennomført?
Begrunnelse
90 prosent av ulykkene til sjøs skyldes menneskelig svikt. Rederier og fagforeninger frykter at alle de restriktive tiltakene og manglende forutsigbarhet for mannskapsskifte skal medføre alvorlige ulykker som resultat av utmattelse eller stress.
Rederiene bruker betydelige ressurser på smitteverntiltak, men også på å ha oversikt over hvilke lokale regler som gjelder til enhver tid. Det gjelder både for å kunne gjennomføre mannskapsskifte, men også for å losse og laste varer.
I samme havner som nekter mannskapsskifte blir rederiene møtt av vareeiere som nekter de å losse/laste varer på grunn av frykt for at de er med å bryte ILOs sikkerhetsreglene som begrenser hvor lenge sjøfolk kan være sammenhengende ombord.
Dette er totalt inkonsekvent. Norge som en av verdens største skipsnasjoner bør sørge for at både sjøfolk og rederier blir ivaretatt under pandemien og ved fremtidige lignende globale utfordringer.