Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2304 (2020-2021)
Innlevert: 28.05.2021
Sendt: 28.05.2021
Besvart: 07.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Det nærmer seg sommer og ferieavvikling. Rundt om i landet kan vi lese om rekordhøye ventelister spesielt for oppkjøring på motorsykkel. Det er enkelte plasser opp til 6 mnd. ventetid. Flere trafikkstasjoner skriver at de vil ha stengt i fellesferien.
Vil samferdselsministeren bidra til å avhjelpe situasjonen for trafikkstasjonene, og hjelpe dem som nå ikke får kjørt opp?

Begrunnelse

Vi vet at pandemien har medført at flere ønsker å kjøre opp, og at flere av sensorene har måttet tas ut av arbeidet fordi de er i risikogruppen. I tillegg var det stengt for oppkjøring en periode i fjor vår av smittevernhensyn. Dette har medført at ventetiden har økt. Skal en få ned køene er det nødvendig med ekstraordinære tiltak.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Det har den siste tiden vært stort fokus på tilgangen på praktiske førerprøver ved Statens vegvesen sine trafikkstasjoner.
Jeg vil innledningsvis påpeke at ventetidene varierer sterkt, også for oppkjøring på motorsykkel. Bakgrunnen for at enkelte steder har lang ventetid er sammensatt.
Koronapandemien har medført økt etterspørsel etter førerprøver i flere førerkortklasser. Samtidig medfører smittesituasjonen og de forebyggende smittevernstiltakene at noen av Statens vegvesens førerprøvesensorer av ulike årsaker har vært i karantene, eller av helsemessige årsaker ikke kan arbeide som normalt. På grunn av reiserestriksjoner har det også vært vanskelig å flytte sensorer fra områder med lavere etterspørsel til områder hvor etterspørselen har vært større. Dette har gitt etterslep i avviklingen av førerprøver.
Statens vegvesen har etter nedstengningen satt andre oppgaver på vent, prioritert de praktiske førerprøvene og å ta igjen etterslepet. Det er gjennomført førerprøver på kvelder og helg, og det er benyttet utstrakt overtid for å ivareta behovet. Tilgjengelige sensorressurser har vært fordelt så godt som mulig mellom de ulike førerkortklassene ut fra etterspørsel.
I 2021 har det i gjennomsnitt blitt gjennomført ca. 3000 praktiske førerprøver pr. uke. I årets 4 første måneder har det vært kjørt flere prøver enn noen gang tidligere i tilsvarende periode. Sammenlignet med «normalåret» 2019, har Statens vegvesen gjennomført nesten 20 % flere prøver.
Det er vurdert aktuelle muligheter innenfor regelverket for å avhjelpe blant annet økt etterspørsel, og Statens vegvesen har iverksatt tiltak for å øke kapasiteten. Nyansatte må imidlertid gjennomføre nødvendig kompetansegivende utdanning før de kan settes i ordinært arbeid som sensorer. Derfor vil det dessverre ta noe tid før tilbudet igjen kan bli så bra som ønskelig og møte den økte etterspørselen.
Dette er en krevende situasjon, men jeg har tillit til at Statens vegvesen vil følge dette opp på en så god måte som mulig i den særlige situasjonen vi nå står i.
De ansatte i Statens vegvesen skal som alle andre også avvikle ferie. Førerprøvekapasiteten vil derfor naturlig nok være noe begrenset gjennom sommeren. Men selv om noen trafikkstasjoner som følge av ferieavvikling vil ha stengt for ordinære skranketjenester i sommerferien, så innebærer ikke alltid det at førerprøveaktiveten på stedet stenger ned. Statens vegvesen har også nylig lansert digitale løsninger som gir mulighet for at praktiske førerprøver kan gjennomføres og digitalt førerkort utstedes, uavhengig av om øvrige tjenester er tilgjengelig for fysisk oppmøte på trafikkstasjonene.