Skriftlig spørsmål fra Carl-Erik Grimstad (V) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:2282 (2020-2021)
Innlevert: 26.05.2021
Sendt: 26.05.2021
Besvart: 04.06.2021 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Carl-Erik Grimstad (V)

Spørsmål

Carl-Erik Grimstad (V): Hvilket departement tar ansvaret for å følge opp vedtak 656 (2016-2017) og nr. 321 (2017-2018), som klart stadfester at fosterforeldre som mottar uføretrygd ikke skal tape økonomisk på å være fosterforeldre, og når kan vi forvente at vedtaket blir kvittert fullt ut?

Begrunnelse

Uføre fosterforeldre får fortsatt får avkortet sin uføretrygd. Venstre har blitt forsikret om at fosterforeldre ikke skal bli satt i en situasjon der de føler seg tvunget til å si opp fosterhjemsoppdraget, pga. avkortning av trygd, eller si nei til å bli rekruttert som fosterhjem av samme grunn. Det vises til vedtak nr. 656 fra 2017.

«Stortinget ber regjeringa snarast innføre ei overgangsordning for fosterforeldre på trygdeytingar, som sikrar at dei ikkje tapar økonomisk på å vere fosterforeldre. Ordninga skal gjelde fram til eit nytt regelverk for fosterheimar er på plass.»

Senere vedtak 321, i 2017, stadfester vedtak nr. 656.
I ASDs budsjett, lagt fram høsten 2018 (Prop. 1 S for 2018-2019), står følgende:

«Regjeringen mener det er mest hensiktsmessig å avvente den videre oppfølgingen av vedtak 321 til etter at Fosterhjemsutvalget har levert sin utredning.»

I budsjettproposisjonen lagt fram høsten 2019 (Prop. 1 S for 2019-2020), står det følgende:

«Regjeringen viser til at Fosterhjemsutvalgets utredning, NOU 2018: 18: Trygge rammer for fosterforeldre, var på høring våren 2019. Regjeringen mener at det mest hensiktsmessige vil være at videre utredning i lys av utvalgets anbefalinger og oppfølging av anmodningsvedtak 321, 15. desember 2017 skjer parallelt. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»

«Snarest»-vedtaket er fire år siden gammelt og enda ikke innfridd. ASD viser til BFD og deres utredning, BLD viser til ASD.
NOUen «Trygge rammer for fosterforeldre» er for lengst lagt frem. 10 mai 2021 ble fosterhjemstrategien også lagt frem, uten at situasjonen for uføretrygdede løses. Svarene tidligere har vært at dette skulle komme etter utredninger osv. Det som adresseres i strategien er:

«Unntaket for at fosterforeldre ikke skal få avkortet dagpenger og arbeidsavklaringspenger som følge av fosterhjemsoppdraget videreføres inntil videre».

Uføre fosterforeldre skyves enda lenger fremover i tid. Mangel på oppfølging av dette vedtaket hindrer rekruttering av nye fosterhjem og fører til at noen fosterhjem føler seg tvunget til å si opp fosterhjemsoppdraget av økonomiske grunner. At de som uheldigvis blir uføre og allerede har fått stor nedgang i inntekten sin, får en ytterligere avkortning av Nav for å være fosterforeldre, er dypt urimelig.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Representanten viser til to anmodningsvedtak. Jeg vil for ordens skyld starte svaret med å vise til Stortingets vedtak i de to nevnte sakene.
Stortinget fattet 11. mai 2017 følgende vedtak (nr. 656):

"Stortinget ber regjeringa snarast innføre ei overgangsordning for fosterforeldre på trygdeytingar, som sikrar at dei ikkje tapar økonomisk på å vere fosterforeldre. Ordninga skal gjelde fram til eit nytt regelverk for fosterheimar er på plass."

Stortinget fattet 15. desember 2017 følgende vedtak (nr. 321):

"Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte, med en ytterligere vurdering av Stortingets anmodningsvedtak 11. mai 2017. Stortinget fastslår at regjeringen i sitt forslag etablerer en overgangsordning for fosterforeldre som mottar dagpenger eller AAP. Stortinget merker seg videre at det ikke er gjennomførbart å utvide ordningen ytterligere innen 1. januar 2018, også fordi det ikke er utredet hvordan ytterligere regelverksendringer knyttet til inntektsbegrepet og dets betydning for avkortingen kan utformes."

Fosterhjemsutvalget (NOU 2018: 18 Trygge rammet for fosterhjem) har utredet rammevilkårene for ordinære fosterhjem og vurdert behovet for endringer for å gi barn og fosterfamilier større forutsigbarhet, mer trygghet og bedre tilpassede tiltak. Utvalget vurderte de økonomiske og faglige rammebetingelsene for fosterhjemmene, samt hvordan andre tjenester kan bidra til mer helhetlig støtte rundt barnet og fosterfamilien. Utvalget foreslo blant annet å innføre en fosterhjemsstønad som er skattefri, og at dagens unntak for avkortning i dagpenge- og arbeidsavklaringspengeordningene videreføres inntil ny modell er innført. Utvalgets rapport var på høring våren 2019.
Regjeringen, ved Barne- og familiedepartementet, la 10. mai 2021 fram regjeringens fosterhjemsstrategi 2021-2025 "Et trygt hjem for alle". Tiltakene i strategien har som formål å øke stabiliteten i og tilgangen på gode fosterhjem, slik at alle barn får et trygt hjem. Regjeringen varsler i denne strategien blant annet at alle fosterhjem bør få en grunnstøtte som kompensasjon for oppgavene som følger av fosterhjemsoppdraget. En slik grunnstøtte skal kompensere fosterforeldrene for at de må bruke av sin fritid på å ta imot opplæring og veiledning og sørge for at barnet får et trygt og godt hjem. Regjeringen mener videre at søsken skal bo i samme fosterhjem, der det er mulig og til barnets beste, og at grunnstøtten derfor bør utbetales per barn i fosterhjemmet. Denne grunnstøtten bør være på 1 G årlig og gis i form av en arbeidsgodtgjøring som er skattepliktig og gir opptjening i folketrygden. Fosterhjemmet vil i tillegg få barnetrygd for hvert enkelt barn og en standardisert utgiftsdekning for å dekke utgiftene ved å ha et barn boende hos seg.
Det framgår videre av strategien at Barne- og familiedepartementet vil følge med på effekten av de faglige anbefalingene i blant annet NOU 2018: 18, herunder på sikt vurdere utvalgets forslag om å innføre en lovfestet, skattefri stønad som ikke gir opptjening til folketrygden. Det framgår også at reglene om at fosterforeldre ikke skal få avkortet dagpenger og arbeids-avklaringspenger som følge av fosterhjemsoppdraget videreføres inntil videre.
I det videre arbeidet med å se på ulike ordninger for økonomisk kompensasjon til fosterforeldre, er det etter min vurdering hensiktsmessig å samtidig foreta en samlet vurdering av avkortingsreglene for dagpenger, arbeidsavklaringspenger og uføretrygd for fosterforeldre. Arbeids- og sosialdepartementet vil derfor vurdere behovet for eventuelle endringer for uføretrygd i det videre arbeidet med oppfølgingen av strategien og se dette i sammenheng med bl.a. Barne- og familiedepartementets arbeid med en grunnstøtte til fosterforeldre.