Marianne Marthinsen (A): Er avslaget til Norsk Folkehjelps forskningsprosjekt Nuclear Weapons Ban Monitor et uttrykk for en ny prinsipiell linje i utenriksdepartementets tilskuddsforvaltning, der bare standpunkter som regjeringen er enig i skal kunne kan tilgodesees, og planlegges det i så tilfelle ytterligere utfasing av støtte, og på hvilke områder?
Begrunnelse
Samfunnsdebatt er ønskelig. Også om utenrikspolitikk. Utenriksdepartementet har imidlertid nå stanset støtten til Norsk Folkehjelps forskningsprosjekt Nuclear Weapons Ban Monitor, som er en vaktbikkje for FN-traktaten som forbyr atomvåpen. Departementets eneste begrunnelse for avslaget er at det i årets vurdering av søknaden er vektlagt å vurdere tiltaket opp mot generelle føringer for norsk politikk på området og at Norge har besluttet å ikke slutte seg til forbudstraktaten.
Spørsmålsstilleren er enig med regjeringen i at Norge ikke ennå er i posisjon til å undertegne og ratifisere forbudstraktaten, men mener at begrunnelsen for avslaget gir grunn til bekymring rundt hvordan regjeringen forvalter tilskuddsordninger. I dette tilfellet dreier det seg om Tilskuddsordning for nedrustning og ikke-spredning av masseødeleggelsesvåpen, hvis formål det er å
«bidra til økt forståelse og kompetanse om betydningen av nedrustning og ikke-spredning av masseødeleggelsesvåpen, og på sikt en verden uten kjernevåpen».
Nuclear Weapons Ban Monitor har siden oppstarten i 2018 etablert seg som en rik og etterrettelig kilde til objektiv kunnskap om fremdriften i det globale arbeidet for en verden uten atomvåpen, og bidrar til en mer informert og faktabasert samfunnsdebatt både i Norge og internasjonalt.
Vilkårene for reell samfunnsdebatt vil forringes betraktelig dersom det nå skal være en forutsetning at sivilsamfunnsaktører til enhver tid må stå for en viss politisk linje (til og med i brede samfunnsanliggender som nedrustningsspørsmål), for å kunne innvilges tilskudd til tiltak. Sivilsamfunnsaktørers rolle er jo nettopp å utfordre oss, og tilskuddsordninger som dette skal stimulere kunnskap, ikke konservere.