Skriftlig spørsmål fra Maria Aasen-Svensrud (A) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2158 (2020-2021)
Innlevert: 07.05.2021
Sendt: 10.05.2021
Besvart: 19.05.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Maria Aasen-Svensrud (A)

Spørsmål

Maria Aasen-Svensrud (A): Det kan late til at regjeringen har senke sine ambisjoner for nye Agder fengsel, ved at det nå ikke er tilstrekkelig med midler for å drifte fengslet.
Deler statsråden undertegnedes forståelse av konsekvensene den økonomiske situasjonen får, for spesielt landets høysikkerhetsfengsel, inkludert Agder?

Begrunnelse

Nye Agder fengsel har rettede midler til Froland og Mandal ett par år frem, men deretter skal alle avd. inn i Kriminalomsorgens interne budsjettfordelingsmodell. Simulering av modellen viser at Froland og Mandal vil få 250 mill.kr, mot litt i overkant av 300. mill. kr rettede midler som i dag. Da Agder fengsel skulle bygges fikk man beskjed om å lage en organisasjon og drift som kostet ca. 300 mill. kr. Det var en politisk beslutning at man skulle bygge to store avdelinger, i stedefor ett stort fengsel. Det kan se ut for undertegnede som at det nærmest er foretatt en feilberegning fra politisk hold ved opprettelsen av to lokasjoner, det det ser ut til at man kun har beregnet driften for en.
Den interne budsjettfordelingsmodellen bygger på at man får penger pr. innsattplass og ulik vekting etter soningsform. Det tas ikke hensyn til at man fortsatt har tre organisatoriske nivåer ved at det ikke er bevilget penger til regionadministrasjonene, hvordan fengselet er bemannet, fysisk bygg mv. I budsjettfordelingsmodellen er Evje underfinansiert. Agder fengsel må dermed bruke av de rettede midlene for å ha forsvarlig drift på Evje.
Slik undertegnede forstår det er det ikke pr nå mulig å estimere hva normal drift av Agder fengsel vil beløpe seg til, fordi man ikke enda har hatt et normalt driftsår. All bemanning er ikke på plass, ei heller drift av alle tekniske løsninger. Et heldigitalt fengsel koster å drive. Da hjelper det ikke at det var billigere, enn anslått, å bygge. Det virker for undertegnede som om man ikke har påregnet hva driften vil koste når planene for oppstart av Agder fengsel ble lagt. Agder skal være en spydspiss i norsk Kriminalomsorg og et utstillingsvindu for kriminalomsorgen i Norge. Den økonomiske prognosen viser at Agder vil få et betydelig merforbruk i 2021. Dette gjør det vanskelig å få gjennomføre ambisjonene til fengselet. ABE kutt over flere år, samt den interne budsjettfordelingsmodellen, setter spesielt høy-sikkerhetsfengsel under sterkt økonomisk press.
Alle enheter skal tilpasse seg modellen og vi vet da at det vil måtte bli kutt i førstelinja. Selv om statsråden tidligere har problematisert definisjonen av førstelinje, så mener de fleste likevel at førstelinja i Kriminalomsorgen er de som jobber direkte med de innsatte.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Byggingen av nytt Agder fengsel er det største enkeltstående fengselsprosjektet i Norge på mange år. Avdelingen i Mandal med 100 fengselsplasser ble åpnet i juni 2020, mens avdelingen i Froland med 200 fengselsplasser åpnet i september 2020. Fengselet gir gode rammer for et godt og moderne innhold i straffegjennomføringen.
Justis- og beredskapsdepartementet tildeler årlig Kriminalomsorgsdirektoratet (KDI) en rammebevilgning til bl.a. drift av fengsler i Norge. KDI finansierer så driften av det enkelte fengsel gjennom en budsjettfordelingsmodell for kriminalomsorgen.
KDI opplyser at det i 2021 er innført en ny budsjettfordelingsmodell. Bakgrunnen er, slik jeg har fått opplyst, at den tidligere budsjettstyringsmodellen hadde flere svakheter. Blant annet var den lite fleksibel med tanke på kapasitetsendringer. Den modellen KDI innførte fra 2021 ble til etter utredning fra en arbeidsgruppe og med ekstern bistand, den var på høring i etaten før den ble innført, og den skal dessuten evalueres.
KDI opplyser også at innenfor de bevilgninger som stilles til rådighet for kriminalomsorgen i kommende år, vil behovet for tilstrekkelig med midler til Agder fengsel bli ivaretatt. Jeg har tiltro til at dette vil bli fulgt opp og at KDI, innenfor sine rammer, forvalter midlene til kriminalomsorgen på en slik måte at aktivitet og sikkerhet opprettholdes på et godt nivå også i andre fengsler med høyt sikkerhetsnivå.