Skriftlig spørsmål fra Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2146 (2020-2021)
Innlevert: 06.05.2021
Sendt: 07.05.2021
Besvart: 18.05.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp)

Spørsmål

Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp): I ny NTP er farledsutbedring av Brønnøyleia ikke prioritert, til tross for at tiltaket er prioritert øverst av fylkestinget i Nordland i innspill sendt departementet. Det vises til oppdatert beregningsmetodikk som gjør tiltaket mindre samfunnsøkonomisk lønnsomt, samtidig som tiltak i andre fylker med lavere lønnsomhet prioriteres i ramme B.
Hvordan vektes fylkestingets innspill til NTP?

Begrunnelse

I Kystverkets prioriteringer til Nasjonal transportplan 2022-2033 er Brønnøyleia et av to tiltak som rammes av større endringer i den samfunnsøkonomiske analysen etter oppdatering av beregningsverktøyet FRAM. I oppdatert analyse er nettonytten prissatt til 36 millioner kroner, mens den tidligere (våren 2020) var satt til 56 millioner kroner. Dette gir en negativ netto nytte pr. budsjettkrone (NNB) på -0,59. Andre tiltak i korridor 7, Trondheim – Bodø, har NNB på mellom -0,18 og 1,76, og tiltaket Brønnøysund Nord har NNB på hele 16,33. Alle resterende tiltak i denne korridoren er prioritert i ramme A eller ramme B, men Brønnøyleia har gått fra ramme A til uprioritert. Fylkestinget i Nordland behandlet sak om Nordland fylkeskommunes innspill til NTP 2022-2033 i april 2020, og under punkt 10 Større farleds- og sjøsikkerhetstiltak, ble farledsutbedring av Brønnøyleia prioritert øverst. Prioritering handler ikke utelukkende om hva som gir størst samfunnsøkonomisk nytte i beregninger, det handler om en samlet vurdering av hva som trengs mest, hvor man har ventet lengst, og hva som bør gjøres først. Det er uheldig at departementet ser bort fra en fylkeskommunes innspill i en slik sak. Det ser heller ikke til at man har koblet nytten av at tiltaket Brønnøyleia er nært tiltaket Brønnøysund Nord, som er et betydelig mindre tiltak, men altså har en svært høy NNB. «Eventuell geografisk nærhet (for optimal gjennomføringsstrategi/fleksibilitet)» er listet opp som et hensyn Kystverket skal ta i sine prioriteringer. Samtidig ser vi at en rekke tiltak med lavere NNB enn Brønnøyleia prioriteres inn i ramme B. Eksempler på prioriterte tiltak gis her med størrelse på NNB, uten at navn på tiltak nevnes: -0,76, -0,69, -0,64, -0,62, -0,77. Det bes om en begrunnelse for hvorfor fylkeskommunens vedtak ikke lyttes til, og hvorfor tiltaket Brønnøyleia ikke ses i sammenheng med tiltak Brønnøysund Nord med NNB 16,33.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I arbeidet med NTP 2022-2033 har Kystverket i to omganger, og innenfor to ulike økonomiske rammer, levert forslag til prioritering av prosjekt og tiltak til Samferdselsdepartementet.
I første omgang ble det levert forslag til prioriteringer i mars 2020. I dette innspillet lå farvannstiltaket Brønnøyleia inne med en samfunnsøkonomisk netto nytte per budsjettkrone på 0,4.
I løpet av 2020 ble alle prosjekter gjennomgått og optimalisert av transportvirksomhetene. I tillegg ble det oppdaget feil i beregningsmetodikken ved overføring av trafikk fra et område til et annet. Den metodiske feilen ble rettet opp, og nye beregninger viste at farvannstiltaket Brønnøyleia har vesentlig mindre nytte enn tidligere anslått. Samfunnsøkonomiske netto nytte per budsjettkrone ble følgelig rettet til -0,59.
Kystverket har i sine innspill til Samferdselsdepartementet vektlagt resultatene fra de samfunnsøkonomiske analysene, sett på graden av måloppnåelse og vurdert hvilke tiltak som naturlig hører sammen i gjennomføringsfasen av prosjektene i transportplanen. På bakgrunn av disse vurderingene ble farvannstiltaket Brønnøyleia tatt ut av Kystverkets prioriteringer i oktober 2020.
Alle fylkestingenes innspill til NTP har vært viktige for regjeringens prioriteringer. Etter en helhetlig vurdering har farvannstiltaket Brønnøyleia likevel ikke nådd helt opp i prioriteringene for første seksårsperiode. Det vil uansett være naturlig at prosjektet vurderes på nytt av transportvirksomhetene i deres arbeid med faglige innspill til NTP 2026-2037.