Hanne Dyveke Søttar (FrP): Mange mindre kommuner samarbeider med hverandre og etablerer interkommunale selskaper (IKS). De siste årene har det vært eksempler på at disse IKS-ene konkurrerer med, og ut, lokale private bedrifter. Man ser også at IKS-er går inn i private A/S-er, på eiersiden, og dermed også konkurrerer med de private. I tillegg har flere og flere IKS datterselskaper som registreres som A/S og er i direkte konkurranse med de private.
Er statsråden kjent med dette, hva kan gjøres for å få en sunnere konkurranse mellom IKS og private tilbydere?
Begrunnelse
Konkurranse er bra, men da må det skje på like vilkår. Når kommunene konkurrerer ut private bedrifter kan dette føre til at de private bedriftene må skjerpe seg. Men, når kommunale selskaper deltar på eiersiden i ett privat A/S, eller etablerer sitt eget A/S kan dette virke mot sin hensikt.
To eksempler kan være renovasjon og bilopphugging:
Det er tre store IKS-selskaper som er med på å etablering av private AS, som underselskaper: IRIS IKS Salten, HRS Narvik, Harstad regionen og Tromsø Kommune.
Eksempel for IRIS Salten så omsetter IKS selskapet for 125 mill. for håndtering av husholdningsavfall, og her er det ca. 45 ansatte. Iris Retura, Iris Gjenvinning, Iris Service + tre selskaper til, som de har etablert, omsetter for 240 mill. og har 200 ansatte alt lokalisert i Bodø.
På Helgeland er det i dag to bedrifter som har konsesjon, gitt av Fylkesmannen, for mottak av vrak. Disse mottakene håndterer ca. 500 og 650 vrak pr. år.
Nå er det søkt om etablering av nytt mottak av vrakbil, i regionen, som da vil være i konkurranse med de som allerede er etablert. På eiersiden, i det nye selskapet, finner man SHMIL IKS. SHMIL ble stiftet i 1995 for å ivareta eierkommunenes forpliktelser innen renovasjon og avfallsbehandling, og SHMIL IKS har i dag to datterselskaper; Retura SHMIL A/S og SHMIL Transport A/S.