Skriftlig spørsmål fra Sverre Myrli (A) til distrikts- og digitaliseringsministeren

Dokument nr. 15:2126 (2020-2021)
Innlevert: 05.05.2021
Sendt: 06.05.2021
Besvart: 20.05.2021 av distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland

Sverre Myrli (A)

Spørsmål

Sverre Myrli (A): Flere beboere i Bærumsmarka vil stå igjen uten tilfredsstillende telefon- og internettforbindelse når Telenor i juni kobler ut kobbernettet.
Synes statsråden det høres ut som om Telenor her oppfyller sine leveringsforpliktelser, og er dette eksemplet i tråd med regjeringens uttalelser om at ingen skal få et dårligere tilbud når kobbernettet kobles ut; vil statsråden ta opp dette med Telenor, og forstår hun den fortvilte situasjonen de berørte beboerne nå er havnet i?

Begrunnelse

Beboere i Murenveien i Bærumsmarka i Bærum kommune i Viken er blitt oppfordret av Telenor til å gå over fra kobbernett til såkalt mobilt bredbånd. Dette er et tilbud som er svært ustabilt, og til tider er forbindelsen helt borte. Beboerne er avhengige av internett for å kunne snakke i telefonen gjennom bruk av såkalt "wifi tale" ettersom mobilsignalene i området er svært dårlige. I begynnelsen av juni vil kobbernettet i området bli koblet ut, og beboerne vil da stå igjen uten tilfredsstillende internett- og telefonforbindelse.

Linda Hofstad Helleland (H)

Svar

Linda Hofstad Helleland: Telenors kobbernett har i mange år vært hovednettet for telefoni og bredbånd i Norge. Men nettet er mange steder svært gammelt, og kan ikke levere bredbåndshastighet for fremtidig behov uten betydelige tilleggsinvesteringer. Antall abonnenter som benytter tjenester levert over kobbernettet, har sunket jevnt og trutt i mange år. Telenor har derfor besluttet å avvikle nettet, og erstatte det med mer fremtidsrettet teknologi. Jeg har stor forståelse for at mange opplever usikkerhet når kobbernettet nå er besluttet nedlagt. Departementet følger denne prosessen tett, og er i regelmessig dialog med Telenor om saken. Telenor har lovet at ingen skal miste bredbåndsforbindelsen uten at det foreligger et godt alternativ. Som representanten Myrli peker på, har Telenor leveringsplikt for telefontjeneste, og jeg forventer selvsagt at Telenor oppfyller sine leveringsforpliktelser når det gjelder telefontjenesten.
Departementet har kontaktet Telenor om konsekvensene av den planlagte sanering av kobbernettet ved Murenveien i Bærum, som nevnes særskilt i begrunnelsen til spørsmålet fra representanten Myrli. Telenor har opplyst at det, etter det selskapet har registrert, kun er tre adresser langs denne veien, som det er særlige utfordringer med, i forbindelse med den kommende moderniseringen av nettet og nedkoblingen av kobbernettet i området. Status for de tre adressene (i dette brevet anonymisert), er etter det Telenor har opplyst departementet, som følger:
Adresse 1: Kunden har DSL (dvs. bredbånd over kobbernettet) og Bredbåndstelefoni i dag. På denne adressen ønsker Telenor å tilby Trådløst Bredbånd samt å fortsette å levere Bredbåndstelefoni. Adressen har antatt «basis» dekning fra Telenors mobilnett. Derfor har representanter fra Telenor vært på befaring og målt dekningsforhold på stedet. Dekningsforholdene har vist seg såpass dårlige, at Telenor vil prøve en sterkere mottakerantenne, før endelig løsning anbefales.
Adresse 2: Det er to kunder på adressen. Den ene kunden har i dag DSL (dvs. bredbånd over kobbernettet), men vedkommende har opplyst at denne skal flytte fra adressen. Telenor vil opprettholde abonnementet på bredbånd inntil sommeren, slik at dette er tilpasset kundens flytteplaner. Den andre kunden på adressen har DSL (dvs. bredbånd over kobbernettet) og fasttelefon. Telenor tilbyr i dag DSL med 5 Mbit/s hastighet på adressen. Det er koblet opp en ny løsning basert på trådløst bredbånd med 10 Mbit/s. Telenor har målt mellom 13,7 og 14,6 Mbit/s hastighet på adressen. Dette er en vesentlig forbedring i forhold til tjenesten levert over kobbernettet. Kunden har mulighet til å bestille bredbåndstelefoni, og dermed til å kunne beholde sitt telefonapparat og telefonnummer. Telenor opplyser at det ikke er kjent for Telenor at denne tjenesten ikke skal være stabil, og selskapet vil undersøke om det er eventuelle utfordringer i den forbindelse.
Adresse 3: Her er det registrert et bedriftsabonnement (fasttelefontjeneste). Kunden har, ifølge Telenor, bekreftet over telefon at det er mobildekning på adressen, og kunden ønsker ikke å bestille alternativ tjeneste fra Telenor.
Telenor har for øvrig i sin tilbakemelding til departementet opplyst at selskapet bruker mye ressurser på å sikre velfungerende løsninger på såkalt "vanskelige" adresser, det vil si adresser hvor det i utgangspunktet ikke finnes et godt alternativ til kobbernettet. Selskapet skriver videre at det både opplever og anerkjenner at folk enkelte steder er bekymret for å måtte basere seg på den nåværende opplevde dekningen fra mobilnettene. Telenor mener imidlertid at kombinasjonen med konkrete målinger og den nye aktive utendørsantennen som selskapet tilbyr, vil sikre at kvaliteten på den trådløse bredbåndsløsningen blir god også på disse lokasjonene.
Telenor har forsikret at selskapets moderniseringsarbeid foregår innenfor rammene satt av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, som ivaretar leveringsplikten på telefontjeneste i henhold til avtalen med departementet, og selskapets eget løfte til kundene.
I denne konkrete saken mener jeg at Telenors tilbakemelding tyder på at selskapet har ivaretatt de berørte abonnentene i Murenveien i Bærum på en tilfredsstillende måte.