Skriftlig spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2100 (2020-2021)
Innlevert: 03.05.2021
Sendt: 03.05.2021
Besvart: 10.05.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Per Olaf Lundteigen (Sp)

Spørsmål

Per Olaf Lundteigen (Sp): Rv. 282 Holmenbrua er omkjøringsvei for E18 og adkomsten til Drammen havn. I NTP 2022-2033 er det prosjektert med å opprettholde ringveissystemet på Rv. 282 ved å erstatte den gamle elendige Holmenbrua, hvor staten har ansvaret for trygg framkommelighet, med ny bru. Regjeringens forutsetning om lokalpolitisk enighet om bompengefinansiering har ikke støtte i Drammen kommunestyre, da det vil innebære en bomring.
Vil regjeringen gå mot statlig finansiering av Holmenbrua dersom kommunestyret ikke går inn for delvis bomfinansiering?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I Nasjonal transportplan 2018-2029 ble det lagt opp til oppstart og gjennomføring av rv 282 Holmenbrua i første seksårsperiode. Det ble prioritert 380 mill. 2017-kr i statlig bidrag til prosjektet. Prioriteringen var betinget av at det ble tilslutning til delvis bompengefinansiering av prosjektet gjennom den planlagte bompengeordningen for Buskerudbyen. Buskerudbysamarbeidet besluttet i 2019 å ikke gå videre med Buskerudbypakke 2. På det tidspunktet var Buskerudbypakke 2 kommet langt og det var gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2). Det foreligger per i dag ikke lokalpolitiske vedtak om en bompengefinansiert bypakke i Buskerudbyen.
I Meld. St. 20 (2020-2021) har regjeringen lagt opp til å videreføre sin andel av statens bidrag. Det er prioritert 453 mill. 2021-kr. til prosjektet i planperioden. På tilsvarende måte som i forrige NTP forutsettes lokalpolitisk tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering.
Det er opp til lokale myndigheter å gi tilslutning til bompengefinansiering gjennom lokalpolitiske vetak. Etter min vurdering vil det være uheldig dersom Buskerudbyen skal få en økt andel statlige midler og behandles annerledes enn andre byområder som har gjort vedtak om bompenger. Jeg håper derfor lokale myndigheter på nytt vil vurdere spørsmålet om en bypakke, der også bompenger er en del av vurderingen, jf. mitt brev til Buskerudbyen av 2. september 2020 om videre arbeid med en framtidig byvekstavtale for Buskerudbyen. Dersom lokale myndigheter ikke ønsker å bidra med bompenger, slik NTP 2022-2033 legger opp til, vil prioriteringen av rv. 282 Holmenbrua måtte vurderes på nytt.