Skriftlig spørsmål fra Rigmor Aasrud (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2061 (2020-2021)
Innlevert: 28.04.2021
Sendt: 29.04.2021
Besvart: 07.05.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Rigmor Aasrud (A)

Spørsmål

Rigmor Aasrud (A): Hva vil statsråden gjøre for at glassforedling fortsatt blir en del av læreplanen for glasshåndverk og gjennom det sikre både arbeidsplasser og at Norge oppfyller sine Unesco forpliktelser?

Begrunnelse

Utdanningssektoren arbeider fortiden med nye læreplaner.
Læreplanen for glasshåndverkere har i en årrekke bestått av en del for glassforming (varm side av produksjonen) og en del for glassforedling (kald side av produksjonen). Forslaget til ny læreplan vil fjerne alle kompetansekrav knyttet til glassforedling slik at utdannelsen blir et rent glassblåserfag og ikke lenger en glasshåndverkerutdanning.
Hadeland Glassverk er Norges eldste industribedrift med kontinuerlig drift. I ca. 200 år har Hadeland Glassverk bedrevet glassforedling, og har ansatte som er både andre-, tredje-, fjerde- og femtegenerasjons glasshåndverkere. Hoveddelen av bedriftens verdiskaping skjer på glassforedlingssiden av driften. Dersom glassforedling tas ut av læreplanen vil det ikke lenger utdannes kompetent personell til hoveddelen av produksjonen og bedriften kan dermed ikke drives på samme måte som den har vært drevet i over 200 år. Dette vil på sikt medføre at legge driften må legges om og en stor del av hoveddelen av vår produksjonslinje til måtte legges til andre land. Det virker ikke klokt at det legges opp til en utdanning som gjør at industriproduksjon må flyttes til utlandet.
Glasshåndverket er en viktig del av Norges kulturarv og uten tilgang på nye kvalifiserte arbeidstakere vil det ikke være mulig å føre dette videre. I presisering av de sentrale verdier i faget er det spesifisert at faget skal videreføre tradisjonell håndverkskunnskap og bidra til å skape respekt for kultur- og naturarv. Ved å ta ut all praktisk kunnskap om glassfordeling fra læreplanen oppnår man et resultat som er direkte i strid med denne verdien. Glassforedling er et tradisjonelt håndverk som vil være beskyttelsesverdig i henhold til Konvensjon om vern av den immaterielle kulturarven (UNESCO) og Norge har forpliktet seg til å treffe de nødvendige tiltak for å verne om denne kulturarven. I praksis vedtas nå en plan som sørger for at dette tradisjonelle håndverket vil forsvinne og kunnskap om dette vil kun ligge på et teoretisk nivå.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: I arbeidet med å utvikle nye læreplaner i fagfornyelsen, har både Utdanningsdirektoratet (Udir) og Faglige råd for håndverk, design og produktutvikling (FRHDP) vært opptatt av å tydeliggjøre de ulike fagenes håndverkstradisjoner og fagenes betydning som en del av en levende kulturarv. Samtidig har det vært viktig å sikre at de nye læreplanene dekker arbeidslivets behov for kompetanse. Det gjelder også for glassblåserfaget. For glassblåser-/glasshåndverkerfaget er arbeidsmarkedet to-delt. Det er pr. i dag 37 studioglasshytter som driver med glassforming og det er to glassverk som driver med glassforedling, Magnor og Hadeland glassverk. I perioden 2007-2020 ble det inngått 47 nye lærekontrakter i glasshåndverkerfaget. 3 av disse var ved glassverkene, de øvrige ved glasshyttene.
Gjennom arbeidet med fagfornyelsen har Udir invitert til en åpen prosess, både gjennom partssystemet, offentlige høringer og i innspillsrunder. De faglige rådene har stor innflytelse på det faglige innholdet i læreplanene. Udir legger stor vekt på rådenes anbefalinger, både når det gjelder oppnevning av læreplangrupper og vurderinger knyttet til innhold i fagene.
Læreplanen for glasshåndverkerfaget i Reform 94 besto av en del for glassforming (varm side av produksjonen) og en del for glassforedling (kald side av produksjonen). Denne læreplanen ble endret med Kunnskapsløftet og ble videreutviklet til også å omfatte produktutvikling. Læreplanen for glasshåndverkerfaget i KL06, som fortsatt er gjeldende, består av de to hovedområdene: 1. Glassforming og glassforedling og 2. Produktutvikling.
Lærlingene skal kunne prøves i begge hovedområdene til svenneprøven.
I utkast til ny læreplan som skal gjelde fra 1.8.2021 er innholdet knyttet hovedsakelig til fagutøvelsen for en glassblåser. Kompetanse knyttet til videreforedling er omtalt som noe kandidatene "skal gjøre rede for". Selv om det vil være fravik i kjerneelementene for glassforedlingsfaget og glassblåsertradisjonene, vil det også være felles elementer knyttet til produktutvikling og HMS.
Utkastet til ny læreplan var på offentlig høring fra august til september 2020. Det kom inn 6 innspill hvorav 5 av innspillene støttet forslaget til den nye læreplanen og ingen foreslo endringer. Verken Magnor eller Hadeland glassverk besvarte høringen.
Forslag om endring av navn på faget fra glasshåndverkerfaget til glassblåserfaget var også med i høringen. Grunnlaget for navneendringer var at navnet skal gjenspeile fagets innhold og kommunisere godt til elever, lærlinger, skole og arbeidsliv. Det kom 6 innspill i høringen, heller ikke denne gang fra glassverkene. Alle innspillene og FRHDP støttet navneendringen til glassblåserfaget med yrkestittel glassblåser.
Våren 2021 sendte imidlertid læreplangruppen læreplanen på en ny uformell innspillsrunde i fagmiljøet. Bakgrunnen for denne «ekstrarunden» var at det hadde kommet inn få høringssvar, og at glassverkene ikke hadde uttalt seg. I denne innspillsrunden kom Industri Energi og Norsk Industri på banen og uttrykte bekymring for at det ikke vil utdannes fagpersoner med tilstrekkelig kompetanse om videreforedling til glassverkene. Etter ytterligere dialog med partene anbefalte FRHDP likevel at arbeidet med læreplanen i glassblåserfaget skulle gå som planlagt og at kompetansemål om kaldbearbeiding beholdes med formuleringen «gjøre rede for». Samtidig anbefalte de at det bør åpnes opp for muligheter for fordypningsområder i læreplanene.
Regjeringen vil følge opp og vurdere arbeidet med fordypningsområder i den videre utviklingen av tilbudsstrukturen. Arbeidet skal gjøres i nært samarbeid med partene i arbeidslivet. Dette kan også være relevant for glassblåserfaget.