Marit Knutsdatter Strand (Sp): Regjeringa stiller store krav til kompetanse, og Senterpartiet mener regjeringa dertil må sikre at disse kravene kommer skoleelever til gode med god og meningsfylt undervisning, samt at lærere blir ivaretatt.
Hvordan vurderer statsråden kravet til «alternativ pedagogisk utdanning» som er en del av dagens kompetansebestemmelser for lærere, og vil statsråden at det ikke kan tolkes slik at 5 års praksis i lærerstilling uten fullført lærerutdanning, tilfredsstiller kravet?
Begrunnelse
Kompetansekravene for tilsetting i undervisningsstilling er nedfelt i opplæringsloven §10-1 med tilhørende forskrifter som bl.a. gir en oversikt over hvilke typer utdanning som kvalifiserer for tilsetting som lærer. I forskriftene §14-1 heter det:
«Alle som skal tilsetjast i undervisningsstilling, må ha pedagogisk bakgrunn i samsvar med krava i rammeplanane for lærarutdanningane med forskrifter, jf. Lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 3-2 andre ledd, eller ha tilsvarande pedagogisk kompetanse.»
Forskriften inneholder minimumskrav med hensyn til utdanning/bakgrunn for personer som skal tilsettes i en undervisningsstilling. Det er opp til arbeidsgiver selv å bestemme om det ved en tilsetting skal stilles krav ut over de minimumskrav som går fram av forskriften.
I rundskriv F-025-03 utdyper departementet kravet om pedagogisk bakgrunn, og det åpnes for at §14-1 er å forstå slik at også søkere med annen bakgrunn annen pedagogisk bakgrunn enn den som er beskrevet i universitets- og høgskoleloven § 54b, kan tilsettes i undervisningsstilling.
«Betingelsen er at denne andre pedagogiske bakgrunnen kan sies å tilsvare kravene i universitets- og høgskoleloven § 54b. Skoleeier må i slike tilfeller vurdere om en søker både gjennom annen pedagogisk utdanning og praksis har slik tilsvarende bakgrunn. Departementet mener at personer som ikke har alternativ pedagogisk utdanning, men kun pedagogisk praksis, bør kunne vurderes å ha slik tilsvarende pedagogisk kompetanse som nevnt i § 14-1 første ledd, dersom de har minst 5 års reell undervisningspraksis og dersom skoleeier samtidig har forsikret seg om at vedkommende har den nødvendige teoretiske pedagogiske innsikten.» (Rundskriv F-025-03).
Denne presiseringen kan tolkes slik at Kunnskapsdepartementet i realiteten legger lite vekt på kravet om pedagogisk utdanning, særlig ettersom praksis fra lærerstilling kan erstatte kravet. I tillegg åpner departementet opp for at lærere som heller ikke har «alternativ pedagogisk utdanning», men realkompetanse (dvs. minst 5 års reell undervisningspraksis) også kan sies å ha «pedagogisk kompetanse» i henhold til § 14-1, forutsatt at skoleeier «har forsikret seg om at vedkommende har den nødvendige teoretiske pedagogiske innsikten.»