Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2044 (2020-2021)
Innlevert: 27.04.2021
Sendt: 27.04.2021
Besvart: 04.05.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Rv. 4 er en kritisk næringsvei for industri både i Vestre Toten og omegn. I Stortingets høring om NTP sa administrerende direktør Kyseth i Bentler Automotives Raufoss: "Vi kan ikke gamble med at deler av industrien langs rv. 4 går under på grunn av dårlig veistandard. Både nye veier og Statens vegvesen har pekt på at en helhetlig utbygging vil være noe av det mest samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektet."
Hva gjør at rv. 4 ikke er omtalt som viktig vei for industri og næringsliv i NTP, og vil statsråden "gamble" med industrien?

Begrunnelse

Viser til omtale av rv. 4 i Nasjonal Transportplan Meld. St. 20 (2020-2021):

"Rv. 4 Hunndalen–Mjøsbrua – porteføljeutvidelse Rv. 4 fungerer som en regional innfartsvei for arbeidstrafikk mellom Oslo og Nittedal/Vest-Oppland, og den spiller en sentral rolle som en regional og lokal samferdselsåre på vestsiden av Mjøsa.
Hovedutfordringen med dagens vei er lang reisetid, dårlig trafikksikkerhet og stedvis dårlig kapasitet. Tiltaket på strekningen rv. 4 Mjøsbrua–Hunndalen inkluderer en omkjøringstunnel under Gjøvik, og gir en innkorting på om lag 2 km."

Viser videre til omtale i Oppland Arbeiderblad 15. april 2021, og høringsinnspill fra Innlandet fylkesting datert 14.05.2020 der rv. 4 er prioritert øverst.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg kan ha en viss forståelse for at industri og næringsliv er skuffet over statusen prosjektet rv. 4 Oslo-Gjøvik har i NTP 2022-2033. Jeg er kjent med at strekningen var prioritert både i Nye Veier og Statens vegvesens innspill til prioriteringer til NTP.
At et prosjekt ikke er nevnt i ny NTP er likevel ikke det samme som at det ikke vil bli startet opp de neste 12 årene. Siste seksårsperiode inneholder færre detaljer om prosjekter. Vi har kun angitt en samlet økonomisk ramme for store investeringer. At et prosjekt er nevnt i ny NTP en viktig milepæl, men det kan skje endringer i rekkefølgen på prosjektene. I ny NTP har transportvirksomhetene fått større frihet til å foreslå endret rekkefølge og omfang for prosjektene. Dette kaller vi for porteføljestyring. Hvis et prosjekt blir optimalisert og får økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet, kan det "rykke frem i køen": Kutt i kostnader kan gjøre det mulig å bygge ut prosjektene i ny NTP raskere. Dette kan også åpne opp for andre prosjekter.
Jeg vil likevel fremheve at det satses betydelig på veiene i Innlandet. Blant annet med Nye Veier AS sine vegutbygginger på E6. I tillegg utvides Nye Veier AS sin portefølje med strekningene E6 Otta-Dombås, E136 Dombås-Vestnes, Rv 25 Hamar-Løten og Rv. 4 Hunndalen-Mjøsbrua. Ny NTP legger videre opp til en videre utbygging av rv. 4 Roa-Gran grense og ny vei forbi det skredusatte området ved E16 Kvamskleiva. I tillegg legges det opp til betydelige utbedringer på rv. 3 i Østerdalen.