Skriftlig spørsmål fra Sverre Myrli (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2040 (2020-2021)
Innlevert: 27.04.2021
Sendt: 27.04.2021
Besvart: 03.05.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Sverre Myrli (A)

Spørsmål

Sverre Myrli (A): Hvem eier kongevognen etter oppsplittingen av jernbanen, hvem har ansvar for drift av vognen etter at togtrafikken på ulike strekninger er lagt ut på anbud til ulike operatører, hvordan finansieres driften av vognen, og hvilke av de mange aktørene som nå finnes på jernbanen må involveres når kongevognen skal benyttes?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Representanten Myrli stiller 4 konkrete spørsmål om kongevognen Jeg svarer derfor på disse ett og ett. Spørsmålene framgår i kursiv, etterfulgt av mine respektive svar.
Hvem eier kongevognen etter oppsplittingen av jernbanen?
Svar: Vygruppen eier og drifter kongevognen i dag, men i løpet av 2021 vil eierskap og driftsansvar overføres til Norsk jernbanemuseum på Hamar.
Hvem har ansvar for drift av vognen etter at togtrafikken på ulike strekninger er lagt ut på anbud til ulike operatører?
Svar: Som nevnt over vil Norsk jernbanemuseum overta eierskap og driftsansvar fra Vygruppen i løpet av 2021.
Hvordan finansieres driften av vognen?
Svar: Drift og forvaltning av kongevognen har frem til i dag dels vært finansiert gjennom trafikkavtaler mellom staten ved Jernbanedirektoratet og Vygruppen. Etter at Norsk jernbanemuseum overtar eierskap og driftsansvar (i løpet av 2021), vil museet, finansiert av Jernbanedirektoratet, bekoste drift og vedlikehold.
Hvilke av de mange aktørene som nå finnes på jernbanen må involveres når kongevognen skal benyttes?
Svar: Etter at Norsk jernbanemuseum i løpet av året overtar eierskap og driftsansvar, vil bruk av kongevognen avtales mellom museet og operatør på den aktuelle strekningen – på bestilling fra Slottet.