Skriftlig spørsmål fra Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2033 (2020-2021)
Innlevert: 26.04.2021
Sendt: 27.04.2021
Besvart: 04.05.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Spørsmål

Trygve Slagsvold Vedum (Sp): ​Vil statsråden bidra til tryggere lokalt bomiljø og fjerne bommene på Fylkesvei 184 som en permanent ordning, og samtidig vurdere å sette ned takstene på E6?

Begrunnelse

​Som en midlertidig ordning er bommene slått av på Fylkesvei 184. Da disse bommene ble avslått, ble det mye tryggere for alle som ferdes langs sideveiene ettersom trafikken gikk tilbake til det normale. Lokalt er det derfor et sterkt ønske om at disse bommene ikke blir slått på igjen 01.01.2022 som er gjeldende plan. Samtidig er årsdøgntrafikken (ÅDT) på E6 gjennom Ringsaker høyere enn først antatt, og kan dermed gjøre bominntektene fra Fylkesvei 184 overflødige, ettersom tapte bominntekter fra denne strekningen tas inn på økt trafikk og dermed økte bominntekter på E6.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I statsbudsjettet for 2021 ble regjeringspartiene gjennom budsjettforhandlingene enige med FrP om et tilskudd på 50 millioner kr til prosjektet E6 Kolomoen-Moelv. Forutsetningen for tilskuddet var en stans av innkrevingen i sidevegsbommene ut 2021 og at Innlandet og Viken fylkeskommuner som er garantister for bompengelånet aksepterte dette.
Det er så langt ikke bevilget ytterligere tilskuddsmidler til en videre utsettelse av innkrevingen i sidevegsbommene eller til å redusere bomtakstene på E6. I utgangspunktet er det dermed lagt opp til at innkrevingen i sidevegsbommene starter opp igjen i 2022 i tråd med forutsetningene i Prop. 131 S (2015-2016) Bompengefinansiering av E6 på strekningen Kolomoen-Moelv.
I Prop 131. S (2015-2016) ble sideveisbommene vurdert som nødvendig for å få trafikken til å kjøre på den nye veien, lokale myndigheter sluttet seg til det foreslåtte bompengeopplegget og plasseringen av bomsnitt på fv 184. Ved Stortingets behandling av proposisjonen ble det truffet et anmodningsvedtak om at regjeringen skulle gå i dialog med fylkeskommunene for å vurdere behovet for sideveisbommene på fv. 184, jf. Innst. 396 S (2015-2016) og vedtak nr. 913 truffet 12. juni 2016. Anmodningsvedtaket ble svart ut i Prop. 131 S (2016-2017) Nokre saker om administrasjon, veg, jernbane og post og telekommunikasjonar hvor regjeringen anbefalte at bommene ble satt opp som tidligere vedtatt. Det ble blant annet fremhevet at i tillegg til negative konsekvenser for trafikksikkerheten viste de beregnede trafikale og finansielle konsekvensene at en fjerning av sideveisbommene ville medføre at risikoen for garantisten ble for stor for at garantistene ønsket å fjerne sideveisbommene. Komiteen sluttet seg til vurderingen om å videreføre sideveisbommene i prosjektet, jf. Innst. 472 S (2016-2017).
I forbindelse med evalueringen av riksveiprosjekter med bom på sidevei ble det gjort nye analyser og vurderinger av prosjektet, jf. oppdragsbrev til Statens vegvesen og Nye Veier AS fra Samferdselsdepartementet datert 15. august 2019. Representanten har i sin begrunnelse vist til at prosjektet har en høyere årsdøgntrafikk (ÅDT) enn forventet, jeg antar i denne sammenheng at representanten har hentet denne informasjonen fra et notat utarbeidet av Nye Veier AS i forbindelse med evalueringen av riksveiprosjekter med bom på sidevei. Jeg vil i denne sammenheng fremheve at trafikk- og finansieringsberegningene i dette notatet er heftet med stor usikkerhet, noe som også er uttrykkelig fremhevet at Nye Veier AS.
Jeg vil også fremheve at innkrevingen på E6 Kåterud – Brumunddal, som omfatter de aktuelle sidevegsbommene, ble startet opp 1. juli 2020 og at på siste delstrekning E6 Brumunddal – Moelv startet innkrevingen 5. november 2020. Det er dermed under ett år siden oppstart av innkreving, noe som gjøre det vanskelig å konkludere om gjennomsnittlig ÅDT for prosjektet E6 Kolomoen – Moelv. I tillegg har hele innkrevingen vært i en periode preget av situasjonen med COVID-19. Ut fra den store usikkerheten i beregningsgrunnlaget er det ikke tilstrekkelige holdepunkter for å konkludere med at bompengeinntektene på sideveiene kan anses som overflødige. Innlandet og Viken fylkeskommuner som er garantister for bompengelånet har i forbindelse med evalueringen av riskveiprosjekter med bom på sidevei truffet vedtak om at de ikke vil anbefale å fjerne sideveisbommene i dette prosjektet.
Når det kommer til trafikksikkerhet så var det ventet at ny vei med bompengefinansieringen ville gi økt trafikk og endret kjøremønster på lokalvegene. Det ble derfor åpnet i Prop. 131 S (2015-2016) for at bompengeinntekter fra sideveisbommene kan benyttes til å finansiere nødvendige trafikksikkerhetstiltak på lokalveinettet for å redusere disse ulempene. Etter min vurdering er det i denne saken behov for et bedre beregningsgrunnlag og erfaringsdata knyttet til reell trafikk og bompengeinntekter for å kunne vurdere hva som er handlingsrommet knyttet til det samlede innkrevingsopplegget, både når det gjelder bommer på sidevei og takster på E6.