Sverre Myrli (A): Hva gjøres for å bedre kollisjonssikkerheten for bussjåfører, hvilke initiativ er tatt for at bussene skal bli mer kollisjonssikre, hvilke krav stilles fra myndighetenes side, og er det aktuelt å få på plass en norsk standard?
Begrunnelse
Det har vært flere ulykker der busser har vært involvert og der bussjåfører har blitt alvorlig skadet. Dessverre har det også vært dødsulykker. Det er fra de ansattes organisasjoner blitt tatt opp at bussene må bli mer kollisjonssikre. Fra flere hold hevdes det at bussene er mindre kollisjonssikre nå enn før, og at sjåførplassen derfor er mer utsatt enn tidligere. Det kan vises til en ulykke der to busser kolliderte front mot front i lav hastighet, og der den ene sjåføren mistet livet og den andre ble alvorlig skadet.
Samferdselsministeren har tidligere uttalt at dagens standard på busser er for dårlig. Likevel ser det ut til å drøye før det blir noen endringer. Det er grunn til å tru at det trengs en norsk standard, eventuelt nordisk eller europeisk standard.