Lise Christoffersen (A): Er det i tråd med gjeldende regelverk dersom pårørende som pålegges å ta omsorg for voksne familiemedlemmer og selv blir syke av omsorgsbyrden, ilegges krav fra kommunene som medfører at den pårørende ikke kan møte kravene til egeninnsats for å opprettholde en egen trygdeytelse?
Begrunnelse
Jeg har mottatt en henvendelse fra en person som har havnet i en vanskelig situasjon der hun faller mellom to stoler i skjæringspunktet mellom kommunale omsorgstjenester og statlige økonomiske ytelser. På den ene siden har hun som dokumentert syk selv en plikt til å delta i pålagte aktiviteter for å motta arbeidsavklaringspenger. På den annen side har kommunen beregnet et meget lavt tjenestenivå til foreldrene, langt under det de er forpliktet til, fordi kommunen, uten å avklare om pårørende faktisk er i stand til det, forutsetter at pårørende tar hovedansvaret, siden de bor sammen. Klager har ikke ført frem.
Dermed blir kvinnen sittende med både et omsorgsansvar overfor sine foreldre og en aktivitetsplikt knyttet til arbeidsavklaring og har ikke kapasitet til å gjøre begge deler. Hun blir også underlagt karenstidsbestemmelsen i Folketrygdloven, og må gå uten inntektssikring i et år dersom hun ikke blir friskmeldt.
Per i dag finnes ingen lovhjemmel for å pålegge voksne personer omsorg for andre voksne familiemedlemmer, eksempelvis eldre, ut over forsørgelsesplikten i Ekteskapsloven. I debatter om omsorgstjenester påpekes det ofte at det i praksis legges større krav på kvinnelige enn mannlige pårørende. Dersom dette stemmer vil det være i strid med diskrimineringsregelverket.
Ettersom dette er en problematikk som ligger i skjæringspunktet mellom ansvarsområdene til Arbeids- og sosialdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet håper vi at Arbeids- og sosialministeren kan avklare svaret med Helse- og omsorgsministeren.