Rigmor Aasrud (A): Mener statsråden det er rimelig at Elrond, den nye ferja som skal trafikkere strekningen Horn- Tangen på Randsfjorden, ikke får merverdiavgiftsfritak fordi den ikke kan fraktes hel fra verftet til en innsjø?
Begrunnelse
Innlandet fylkeskommune driver ferje over Randsfjorden i Gran kommune. Ferja er gammel og fylkeskommunen har kontrahert en el-ferje, Elrond, fra Nederland. Ferja kommer til Norge i deler og delene må av naturlige grunner fraktes til Randsfjorden med bil hvor den skal settes sammen.
Alle ferjer (båter som driver persontransport) som importeres til Norge har merverdiavgiftsfritak. De aller fleste kjøres eller fraktes/ slepes til Norge. Dette er en helt ordinær prosess som gjøres mange ganger hvert år, og som automatisk gir fritak etter merverdiavgiftsloven. Merverdiavgifts-fritaket gjelder så langt jeg skjønner også for flere andre typer båter.
For å forsikre seg om at det ikke blir forsinkelser når ferja kommer til havna i Drammen, tok verftet kontakt med Skattedirektoratet for å få en bindende forhåndsuttalelse.
Svaret er overraskende. Skatteetaten konkluderer med at Elrond, slik den vil bli innført, ikke oppfyller vilkårene for at innførselen kan unntas merverdiavgift. Begrunnelsen er at fergen er delt i 12-15 deler på innførselstidspunktet, «der de ulike delene, på innførselstidspunkt ikke vil utgjøre en funksjonell helhet…». Etter skattedirektoratets syn er det ikke naturlig å anse delene som «et fartøy», verken samlet eller hver for seg. Hadde Elrond blitt fraktet hel til Drammen, hadde det vært i orden, men det vil komplisere den videre transporten unødig.
Det at Elrond kommer i deler, er fordi den må fraktes fra havna i Drammen og til Randsfjorden, men den er og blir ei ferje. Det fremkommer også av kontrakten.
Elrond er registrert i Norsk skipsregister, håndteres og følges opp av norske sjøfartsmyndigheter som et hvilket som helst annet skip som skal til Norge. De eneste som ikke anser dette som et skip er Skattedirektoratet.