Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1969 (2020-2021)
Innlevert: 20.04.2021
Sendt: 20.04.2021
Besvart: 27.04.2021 av næringsminister Iselin Nybø

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Nylig ble det klart at bilbatterier fra norske batterifabrikker ilegges toll som følge av avtalen mellom EU og Storbritannia.
Hvorfor har ikke dette blitt oppdaget tidligere av den norske regjeringen og hva vil regjeringen nå gjøre for å sikre at bilbatterier i Norge får fortsatt tollfri adgang til hele det europeiske markedet?

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Norge har hatt jevnlige konsultasjoner med Kommisjonen om berøringsflater mellom EUs og våre forhandlinger med Storbritannia. Vi fikk naturlig nok ikke innsyn i eller mulighet til å påvirke konkrete forhandlingsposisjoner mellom EU og Storbritannia. Våre tolltekniske eksperter fikk derfor først full oversikt over problemstillingen i etterkant av at avtalen ble publisert. Den senere tiden har vi fått mer informasjon om mulige konsekvenser for norske batteriprodusenter gjennom direkte kontakt med næringslivsaktørene. For å unngå misforståelser vil jeg understreke at norske batteriprodusenter fortsatt vil kunne eksportere batterier tollfritt til EU og Storbritannia. Problemet er at fra 1. januar 2027 vil toll ilegges på elbiler med batterier fra Norge og andre tredjeland som handles mellom EU og Storbritannia.
Dette dekkes ikke av EØS-avtalen. Handelspolitikken er utenfor EØS, og EØS-avtalen legger derfor heller ikke føringer for opprinnelsesregler i EUs avtaler med tredjeland. Regjeringen mener imidlertid det bør være i Norges, EUs og Storbritannia interesse at Europa står sammen om å bygge batterikapasitet. Vi har startet en dialog med EU og Storbritannia med mål om å finne en løsning.
Regjeringens mål er at vi skal være en ledende industri- og teknologinasjon. Industrien er sentral i en grønn omstilling, og batterier har en viktig rolle ved å bidra til elektrifisering på en rekke områder. Norge har med en avansert industri, store fornybare kraftressurser og sterke kompetansemiljøer et godt utgangspunkt for å ta en posisjon i verdikjeden for battericeller. Prosessindustrien vår produserer allerede metaller og materialer som vil være viktige i batteriproduksjon, og Norge er betydelig leverandør til Europa av slike materialer. Norsk industri er tett integrert i europeisk industri, og vi ønsker å være en viktig partner i Europas grønne omstilling. Vi vil fortsette å arbeide for at norsk industri også skal skape verdier for Norge og Europa innenfor batteriverdikjeden.