Ole André Myhrvold (Sp): Er statsråden enig i at det er klokt å inkludere systemtogtransport som for eksempel tømmer og flis i støtteordningen for godstransport på jernbane, og vil statsråden sørge for å endre retningslinjene på dette punktet slik at man øker lønnsomheten i å frakte tømmer og flis på bane?
Begrunnelse
Det er et uttalt politisk mål å flytte transport fra vei til bane.
I Østfold har "industrilokomotivene" Borregaard og Norske Skog Saugbrugs jobbet for å flytte transport av flis og tømmer fra bil til bane.
Dette reduserer utslippene av klimagassutslippene fra transport, men også kostnader for både samfunnet og virksomhetene.
For Norske Skog Saugbrugs har andelen av tømmerforbruket på tog økt fra rundt 20 prosent for fem år siden til rundt 65 % nå. Dette tilsvarer en reduksjon på om lag 6 000 tømmervogntog gjennom Oslo per år.
Samtidig har kostanden økt. For Østfoldindustrien – Borregaard og Norske Skog Saugbrugs, har kostnadene på strekningen Braskereidfoss – Halden økt kraftig de siste årene. Fra null avgifter i 2017, til kr 8 000 i 2020 og kr 10 000 i 2021 per tog. Bare for Norske Skog Saugbrugs i Halden summerer disse avgiftene seg til en økning på 6-7 mill. kr. i året. Tilsvarende vil eksporttømmer transportert fra Norge til Sverige ha rundt 20 % av disse avgiftene pga. rabatter gitt for frakt på Solørbanen.