Skriftlig spørsmål fra Svein Roald Hansen (A) til finansministeren

Dokument nr. 15:1931 (2020-2021)
Innlevert: 15.04.2021
Sendt: 16.04.2021
Besvart: 23.04.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Svein Roald Hansen (A)

Spørsmål

Svein Roald Hansen (A): Hva er grunne til at en lett el-scooter (140 kg) plasseres avgiftsmessig sammen med motorsykkel og ikke moped?

Begrunnelse

Trafikkforsikringsavgiften er differensiert mellom bil, motorsykkel, el-bil/el-motorsykkel og veteranbil/moped/taxi m fl.
Skatteetaten ilegger el-scooter med vekt 140 kg trafikkavgift med sats som motorsykkel og ikke moped, kr 5,85 mot 1,36 pr dag.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Etter Stortingets vedtak om avgift på trafikkforsikringer § 1 skal det svares avgift for forsikringsavtaler om lovbestemt trafikktrygd (ansvarsforsikring) for innenlands registrerte motorvogner. Avgiften beregnes per forsikringsdøgn, og er delt inn i fem avgiftsgrupper med ulike satser avhengig av type motorvogn.
Avgiftsgruppe d omfatter lette, mellomtunge og tunge motorsykler. For motorvogner i denne gruppen er satsen 5,85 kroner per døgn. Samme sats gjelder for motorvogner i avgiftsgruppe f, som omfatter motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift. Mopeder, herunder elektriske mopeder, inngår i avgiftsgruppe e med en sats på 1,36 kroner per døgn.
Ved vurdering av hvilken avgiftsgruppe motorvogner skal henføres under, legges definisjonene av motorvogngruppene og de øvrige tekniske krav som følger av vegmyndighetenes regelverk til grunn. Moped defineres som motorvogn som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm³ dersom den har forbrenningsmotor, eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har elektrisk motor. Motorsykler med større motorer klassifiseres som lett, mellomtung eller tung motorsykkel. Scooter er ikke en egen kjøretøyteknisk klasse, og registreres enten som moped eller motorsykkel.
Det er ingen vektbegrensninger for mopeder og motorsykler med to hjul. For mopeder og motorsykler med tre og fire hjul er det oppstilt vektbegrensninger, og motorvogner som overstiger disse grensene må registreres som person- eller varebil. Disse grensene varierer etter type kjøretøy og ligger langt over 120 kg.
Dersom de omtalte el-scooterne avgiftslegges med kr 5,85 kroner pr døgn, er det rimelig å anta at dette har sammenheng med at disse motorvognene har effekt over 4 kW, og går raskere enn 45 km/t. De må derfor registreres som motorsykler med tilhørende avgift og førerkortkrav.